Wyrok NSA z dnia 25 marca 2002 r., sygn. IV SA 308/00
1. Przepis art. 160 par. 5 Kpa przewiduje przy tym, iż jedynie strona niezadowolona z przyznanego jej odszkodowania przez organ administracji publicznej, może w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia jej decyzji w sprawie odszkodowania wnieść powództwo do sądu powszechnego. Jest to zwykły środek prawny w razie kwestionowania decyzji administracyjnej wydanej na podstawie art. 160 Kpa, przysługuje on jednak tylko stronie ubiegającej się o orzeczenie o odszkodowaniu. Kodeks postępowania administracyjnego nie przewiduje natomiast żadnego zwykłego środka do kwestionowania powyższej decyzji dla organu administracji publicznej, na który nałożony został obowiązek zapłaty odszkodowania.
2. Organ administracji publicznej zobowiązany decyzją do zapłaty odszkodowania ma wynikający z prawa cywilnego materialnego interes prawny w związku z czym powinien być uznawany za stronę postępowania prowadzonego na podstawie art. 160 Kpa, z tym jednak zastrzeżeniem, iż ustawodawca pozbawił go prawa do korzystania z możliwości wniesienia powództwa do sądu powszechnego /art. 160 par. 5 Kpa/. Nie można również odmówić organowi administracji publicznej, o którym mowa w art. 160 par. 3 Kpa, wnioskowania o wszczęcie postępowania nadzwyczajnego oraz brania w nim udziału przy zachowaniu przepisów Kpa regulujących prawa strony. Nie da się bowiem pogodzić z porządkiem prawnym pogląd, że organ administracji publicznej, nie ma interesu prawnego w żądaniu stwierdzenia nieważności orzeczenia nakładającego na ten organ obowiązek zapłaty odszkodowania, czego skutki poniesie w istocie sama gmina.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty