Wyrok NSA z dnia 28 marca 2001 r., sygn. II SA/Wr 576/99
Przyznanie w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wojewodzie kompetencji do sprawowania nadzoru oznacza, że nie może on powierzyć jej innym organom lub pracownikom urzędu. Jest to kompetencja przysługująca wyłącznie wojewodzie.
Przewidziana w art. 32 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie /Dz.U. nr 91 poz. 577 ze zm./ możliwość prawna dekoncentracji kompetencji wojewody na pracowników urzędu wojewódzkiego nie obejmuje kompetencji do sprawowania nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego.
Brak podpisu wojewody, a więc podjęcie rozstrzygnięcia nadzorczego przez pracownika urzędu wojewódzkiego, jest naruszeniem przepisów prawa, którego konsekwencją jest jego wadliwość.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy D. na rozstrzygnięcie nadzorcze podjęte z upoważnienia Wojewody D. przez Dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru Urzędu Wojewódzkiego z 17 marca 1999 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu Gminy D. z 19 lutego 1999 r. (...) w sprawie powierzenia funkcji dyrektora szkoły - uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty