Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    29.06.2000

    Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2000 r., sygn. SA/Bk 20/00

    1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie rozróżnia samowoli i jej skutków administracyjnych w zależności od tego, czy samowola polegała na wzniesieniu obiektu /części/ bez pozwolenia czy też w oparciu o nieostateczne pozwolenie. Wynika to jednoznacznie z treści art. 28 ust. 1, który dla rozpoczęcia robót budowlanych wymaga decyzji ostatecznej.

    Roboty budowlane prowadzone na podstawie decyzji, która nie uzyskała przymiotu ostateczności są robotami prowadzonymi na ryzyko inwestora i zagrożonymi sankcją przewidzianą art. 48 Prawa budowlanego.

    2. Od rygoru art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie można odstąpić w żadnym przypadku, chyba że samowola budowlana nie będzie dostrzeżona przez okres pięciu lat /art. 49/, lub gdy z mocy art. 103 ust. 2 cyt. ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, co wyklucza stosowanie art. 48 nowego prawa budowlanego.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Tadeusza i Grażyny G. na decyzję (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia 29 kwietnia 1999 r. (...) w przedmiocie nakazu rozbiórki dobudowanych części obiektu budowlanego - oddala skargę.


    UZASADNIENIE

    Skarga została wywiedziona na tle następujących zdarzeń faktycznych i prawnych.

    W dniu 15 września 1998 r. Urząd Miejski w B. - Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej - Referat Nadzoru Budowlanego wszczął na wniosek Bogdana R., pełnomocnika właściciela nieruchomości przy ul. (...), postępowanie w sprawie rozbudowy hotelu "G." w B. Z wniosku inicjującego postępowanie wynikało, że w toku jest dopiero postępowanie o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla rozbudowy hotelu a inwestor już rozpoczął prace przy nadbudowie części niższej hotelu.

    W dniu 7 października 1998 r. dochodzi do oględzin terenu inwestycji, w czasie których stwierdzono, iż nad częścią niską hotelu od strony ul. (...) przystąpiono do naprawy - remontu dachu /tj. pokrycia go papą/, a ponadto wykonane są na wysokość 1 metra i zabetonowane słupy żelbetonowe ze zbrojeniem. Przedstawiciel inwestora - dyrektor hotelu okazał pochodzące z dnia 16 września 1998 r. zgłoszenie remontu pokrycia dachowego części niskiej hotelu z jednoczesnym montażem wsporników do umieszczenia reklam firm organizujących konferencje w hotelu, zaakceptowane przez organ architektoniczno-budowlany z zastrzeżeniem konieczności uzgodnienia projektu reklamy z plastykiem miejskim. Z akt sprawy wynika, że w dniu 16 listopada 1998 r. inwestorzy - małżonkowie G. otrzymali decyzję organu I instancji, zatwierdzającą na ich wniosek z 29 października 1998 r. projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na nadbudowę niższej części hotelu o jedną kondygnację z przeznaczeniem na sale konferencyjne. Dnia 23 listopada 1998 r. zaś organ nadzoru budowlanego wydaje pierwszą decyzję w sprawie zarzuconej przez Bogdana R. samowoli budowlanej w ten sposób, że umarza postępowanie w tej sprawie w uzasadnieniem, iż stało się ono bezprzedmiotowe wobec rozstrzygnięcia decyzją z 16 listopada 1998 r. o pozwoleniu na wykonanie nadbudowy. Bogdan R. składa /w imieniu właściciela działki sąsiadującej z terenem inwestycji/ odwołania od obu decyzji, tj. pozwolenia na budowę z 16.11.1998 r., jak i umorzenia postępowania w sprawie samowoli budowlanej z 23.11.1998 r. W drugiej instancji jako pierwsze w kolejności zapada rozstrzygnięcie organu nadzoru budowlanego, gdzie decyzją z dnia 28 stycznia 1999 r. (...) Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchyla decyzję umarzającą postępowanie i sprawę samowoli budowlanej i przekazuje do ponownego rozpatrzenia z zaleceniem merytorycznego załatwienia sprawy i wyjaśnienia kiedy inwestor rozpoczął roboty budowlane początkowo określane jako remont dachu z wykonaniem na nim konstrukcji wspornikowej do montażu reklam, jako że z licznych pism Bogdana R. wynikałoby, że były one realizowane zanim zostały zgłoszone do Urzędu Miejskiego w B.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy zły stan techniczny budynku wpływa na jego opodatkowanie podatkiem od nieruchomości – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Art./§ 28 48 49 103
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.