Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    28.05.1999

    Wyrok NSA z dnia 28 maja 1999 r. sygn. I SA 2226/98

    Dla spełnienia przesłanek z pkt 6 ust. 1 art. 71 wymagane jest zaistnienie obiektywnie nieprzewidywalnych dla zamawiającego okoliczności gospodarczych lub społecznych, powodujących konieczność /związek przyczynowo-skutkowy/ natychmiastowego /związek czasowy/ udzielenia zamówienia. Innymi słowy dla zastosowania tej normy muszą wystąpić takie okoliczności gospodarcze lub społeczne, których zamawiający przy zastosowaniu należytej staranności nie mógł przewidzieć, a których zaistnienie pociąga za sobą potrzebę natychmiastowego podjęcia działań ze strony zamawiającego, zmierzających do niezwłocznego udzielenia zamówienia publicznego i wykonania go /przez dostawcę lub wykonawcę/.

    Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu w dniu 28 maja 1999 r. sprawy ze skargi Dyrektora Zarządu Gospodarki Komunalnej W. działającego w imieniu Gminy W. na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 sierpnia 1998 r. Nr ZD/7651/98 w przedmiocie odmowy zgody na zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki - oddala skargę.

    Uzasadnienie

    Prezes Urzędu Zamówień Publicznych decyzją z 3 sierpnia 1998 r. Nr ZD/7651/98 utrzymał w mocy swoją decyzję z 26 czerwca 1998 r. Nr ZT/6004/98 odmawiającą wyrażenia zgody na zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na wykonanie remontu piwnic, części parterowych 135 budynków mieszkalnych, dachów i kanalizacji deszczowej.

    W uzasadnieniu swej decyzji Prezes Urzędu Zamówień Publicznych podnosił, że pismem z 25 maja 1998 r. Dyrektor Zarządu Gospodarki Komunalnej w W. zwrócił się do niego na podstawie art. 71 ust. 1a ustawy z 10.VI.1994 r. o zamówieniach publicznych z wnioskiem o wyrażenie zgody na zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na wykonanie remontu piwnic, części parterowych 135 budynków mieszkalnych, dachów i kanalizacji deszczowej. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych decyzją z dnia 26.VI.1998 r. odmówił wyrażenia zgody na zastosowanie wnioskowanego trybu. W dniu 6 lipca 1998 r. Dyrektor Zarządu Gospodarki Komunalnej w W. wystąpił o ponowne rozpatrzenie sprawy orzeczonej powyższą decyzją. Na mocy przepisów ustawy o zamówieniach publicznych podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest przetarg nieograniczony jako procedura najlepiej gwarantująca osiągnięcie zasadniczego celu ustawy, jakim jest przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia z zachowaniem zasady konkurencyjności, dostępnego dla wszystkich, prowadzącego do wyboru najlepszej w danej sytuacji oferty. Zamówienie z wolnej ręki jest trybem dopuszczającym odstąpienie od zasady konkurencyjności. Zamawiający podejmuje rokowania tylko z jednym dostawcą i z nim zawiera umowę. Z tego powodu jest to tryb, którego stosowanie ustawodawca dopuszcza tylko w szczególnych, określonych ustawowo sytuacjach. Art. 71 ust. 1 zawiera enumeratywne wyliczenie sytuacji, w których zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki. We wniosku o ponowne rozpatrzenia sprawy zamawiający powołuje się na przesłankę z pkt 6. Zgodnie z tym przepisem zamówienie może zostać udzielone z wolnej ręki w przypadku gdy ze względu na szczególne okoliczności gospodarcze lub społeczne, których zamawiający nie mógł przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia. W przedmiotowej sprawie po przeanalizowaniu uzasadnienia stwierdzić należy, że nie nastąpiła żadna nieprzewidywalna okoliczność. Zamawiający znał stan techniczny wskazanych we wniosku obiektów i powinien odpowiednio wcześniej przystąpić do zorganizowania postępowania przetargowego celem wyłonienia wykonawcy robót. Nadto stwierdzić należy, że ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje możliwości skrócenia cyklu wyboru wykonawcy w sytuacji gdy zachodzi pilna potrzeba wykonania zadania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Projekty - październik - listopad 2025
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Kiedy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie numeru rachunku bankowego
    • Czy szkoła ma obowiązek udzielenia informacji o wynagrodzeniu pracownicy będącej radną
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.