Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.06.1999

    Wyrok NSA z dnia 16 czerwca 1999 r., sygn. III SA 5540/98

    O braku podstawy prawnej można mówić tylko wówczas, gdy nie istnieje przepis prawa pozwalający regulować daną materię w drodze decyzji administracyjnej /art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa/.

    UZASADNIENIE

    Decyzją z 28.4.1997 r. inspektor kontroli skarbowej określił spółce z o.o. podatek dochodowy od osób prawnych za 1994 r.

    Spółka wniosła o stwierdzenie nieważności tej decyzji, powołując się na art. 157 par. 1 w zw. z art. 156 par. 1 Kpa. Zarzuciła, że decyzję wydano bez podstawy prawnej i z rażącym naruszeniem prawa. Wniosek oparła również na zarzucie naruszenia art. 168 par. 2 Kpa, a w szczególności na tym, że:

    a/ nie wezwano kontrolowanego do udzielenia niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia zeznania,

    b/ nie wyznaczono terminu do dokonania tej czynności,

    c/ nie wskazano przyczyn, z powodu których zeznanie podano w wątpliwość.

    Zdaniem spółki, powyższe uchybienia powodują, że decyzja nie może być zaakceptowana jako akt praworządnego państwa.

    Decyzją z 16.12.1997 r. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej odmówił stwierdzenia nieważności wspomnianej wyżej decyzji. Zauważył, że podstawę do jej wydania stanowiły przepisy ustawy o zobowiązaniach podatkowych z dnia 19 grudnia 1980 r. /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ oraz ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. nr 100 poz. 442 ze zm./. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ostatnio wymienionej ustawy inspektor może, lecz nie musi skorzystać z uprawnień przewidzianych w art. 168 par. 2 Kpa, albowiem procedura postępowania kontrolnego umożliwia kontrolowanym podatnikom udzielanie wszelkich wyjaśnień, a w szczególnych przypadkach nawet ich do tego obliguje, dając prawo do składania zastrzeżeń. Zdaniem generalnego inspektora, spółka miała nieograniczoną możliwość skorzystania z uprawnień z art. 22 ust. 2 i art. 23 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Projekty - październik - listopad 2025
    • Odwołanie od decyzji ZUS – co może zrobić płatnik składek
    • Odmowa zawarcia przez ZUS układu ratalnego powinna mieć formę decyzji administracyjnej – najnowsza uchwała SN
    • Uproszczenie procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 156
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.