18.05.1999

Wyrok NSA z dnia 18 maja 1999 r., sygn. I SA 136/99

Tryb likwidacji uczelni niepaństwowej jest ściśle określony w art. 19 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym. Postępowanie składa się z dwóch etapów. W pierwszym etapie Minister Edukacji Narodowej wzywa do usunięcia niezgodności działalności uczelni z przepisami ustawowymi, statutem uczelni lub zezwoleniem i wyznacza w tym celu termin. Jak wyżej wskazano, owe niezgodności winny być szczegółowo określone. Dopiero w drugim etapie MEN może zawiesić działalność szkoły lub nakazać likwidację, jeżeli niezgodności t nie zostały usunięte. Użycie słów " w razie ich nieusunięcia" w treści przepisu art. 19 ust. 2 wyraźnie wskazuje na to, że nie chodzi tu o wszelkie niezgodności działalności szkoły z ustawą, statutem lub zezwoleniem, lecz tylko takie, które były przedmiotem pierwotnego wezwania.

Teza sformułowana przez glosatora.

Ustawa z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym /Dz.U. nr 65 poz. 385 ze zm./ nie określa expressis verbis terminu wniesienia deklarowanej przez założyciela wpłaty na rzecz nowo utworzonej uczelni. Okoliczności takie jak na przykład dokonywanie przez założyciela wpłat na rzecz innych szkół wyższych oraz prowadzenie ksiąg poza siedzibą uczelni mogą być podstawą do wydania decyzji o zawieszeniu bądź likwidacji szkoły tylko w sytuacji, gdy wpływają negatywnie na działalność uczelni.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi "D." Spółki z.o.o. w W. na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 stycznia 1999 r. (...) w przedmiocie likwidacji Wyższej Szkoły Ekonomicznej w N. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Ministra Edukacji Narodowej (...).


UZASADNIENIE

Minister Edukacji Narodowej decyzją z dnia 8.01.1999 r. (...) utrzymał w mocy swą decyzję z dnia 20.10.1998 r. (...) nakazującą: 1/ likwidację Wyższej Szkoły Ekonomicznej w N. utworzonej na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej z 4.04.1997 r. decyzją (...) przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością "D." w W., wpisanej do rejestru uczelni niepaństwowych pod nr 109, 2/ wstrzymanie z dniem otrzymania decyzji rekrutacji na studia, oraz ustalającą, że likwidacja ma być prowadzona zgodnie z postanowieniami rozdziału 8 statutu Szkoły zatwierdzonego decyzją (...) z dnia 15.04.1997 r., a także, że ma być przeprowadzona w terminie do 30.06.1999 r. W uzasadnieniu powyższej decyzji wskazał, że uczelnia nie daje gwarancji dalszego działania zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym z dnia 27 września 1990 r. /Dz.U. nr 65 poz. 385 ze zm./, w szczególności zaś realizacji zadań określonych w art. 3 tej ustawy. Minister wskazał, że zarówno założyciel jak i władze uczelni byli wzywani do usunięcia nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkoły. Pomimo usunięcia pewnych wadliwości, podczas kontroli przeprowadzonej 5.12.1998 r. ujawniono nowe, jak prowadzenie zajęć dydaktycznych poza siedzibą szkoły, wadliwe prowadzenie dokumentacji studenckiej, brak dokumentacji działalności samorządu studenckiego w pierwszym roku działalności szkoły. Wskazano również, że zaistniała sytuacja zagrażająca procesowi dydaktycznemu, powstał bowiem konflikt, w którym wciągnięci zostali zarówno pracownicy dydaktyczni, jak i studenci. Wykazane nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkoły, jak brak uchwalenia lub nadania statutu, wadliwe powołanie rektora, wadliwe ustalenie składu senatu, usuwane były dopiero po wydaniu decyzji o likwidacji szkoły. Ujawnienie jednak nowych nieprawidłowości wskazuje na to, że nie są zachowane gwarancje prawidłowego funkcjonowania szkoły, co przemawia za koniecznością jej likwidacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty