Wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 17 maja 1999 r., sygn. OSA 1/99
1. Sprawy ustalania przez organ gmin cen i opłat za świadczenie usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej mają charakter spraw z zakresu administracji publicznej, w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./.
2. W zakresie wykonywania zadań publicznych związanych ze wspólnym mieniem gmin warszwskich mających znaczenie dla całego m.st. Warszawy lub kilku gmin warszawskich organem samorządu, w tym także organem stanowiącym, jest - do czasu utworzenia związków komunalnych - Zarząd m.st. Warszawy /art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy - Dz.U. nr 48 poz. 195 ze zm./.
Naczelny Sąd Administracyjny na rozprawie sprawy ze skargi Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego "Ursynów" w W. na uchwałę Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27 stycznia 1998 r. (...) w przedmiocie opłat za wodę i wprowadzanie ścieków stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
UZASADNIENIE
Spółdzielnia Budownictwa Mieszkaniowego "Ursynów" w W. wniosła do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę na uchwałę Zarządu m.st. Warszawy z dnia 27 stycznia 1998 r. (...) w sprawie opłat za wodę i wprowadzanie ścieków upatrując podstawy do wniesienia skargi w przepisie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./.
Strona skarżąca podniosła, iż stosownie do przepisu par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych oraz zasad ustalania opłat za wodę i wprowadzanie ścieków /Dz.U. nr 151 poz. 716 ze zm./ opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę ustala rada gminy w odniesieniu do urządzeń stanowiących własność gminy i komunalnych osób prawnych. W myśl przepisu par. 6 tego rozporządzenia jego przepisy stosuje się odpowiednio do zadań wykonywanych przez związki komunalne oraz m.st. Warszawa oraz w ramach porozumień komunalnych. Zaskarżona uchwała została zatem wydana przez organ do tego nie uprawniony. Zarząd m.st. Warszawy powołał się na przepis art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy /Dz.U. nr 48 poz. 195 ze zm./ uznając, iż stanowi on podstawę do wydania kwestionowanej uchwały przez ten organ, podczas, gdy stosownie do jego treści do czasu utworzenia związków komunalnych dobrowolnych lub w trybie art. 6 ust. 3 /związki obligatoryjne tworzone przez Radę Ministrów na wniosek Rady m.st. Warszawy/ przedsiębiorstwa, zakłady lub inne jednostki organizacyjne byłego Związku dzielnic - gmin Warszawy są podporządkowane i nadzorowane przez Zarząd m.st. Warszawy, co nie stanowi umocowania do wydawania przez Zarząd uchwał w sprawie ustalenia opłat. W ocenie strony skarżącej zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy - Warszawa jest związkiem komunalnym w rozumieniu ustawy o samorządzie terytorialnym. Związek ten tworzą gminy warszawskie wymienione w ustępie 2 i 3 tego artykułu. Zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 2 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy mienie byłego Związku dzielnic - gmin Warszawy, w tym Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji stało się mieniem miasta stołecznego Warszawy. W tej sytuacji opłaty za wodę powinny być ustalane przez Radę miasta stołecznego Warszawy a nie przez Zarząd.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty