Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    20.12.1999

    Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Ka 454/98

    Obowiązek utrzymania w należytym stanie głównego kurka gazowego spoczywa na dostawcy gazu, zaś obowiązek utrzymania w takim stanie szafki, w jakiej on się znajduje obciąża właściciela /zarządcę/ budynku.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w W. - Górnośląskiego Okręgowego Zakładu Gazownictwa w Z. na decyzję Wojewody K. z dnia 2 lutego 1998 r., (...) w przedmiocie zobowiązania do zabezpieczenia głównych kurków gazu - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).


    UZASADNIENIE

    Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje :

    Zgodnie z treścią art. 21 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ Sąd ten sprawuje w zakresie swej właściwości kontrolę legalności poddanych jego kognicji decyzji, postanowień, czynności i innych aktów administracyjnych. Zatem bada czy przy ich wydaniu nie doszło do naruszenia prawa, przede wszystkim w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, gdyż tylko takie uchybienia prowadzą do wzruszenia owych aktów. Chodzi o naruszenie przepisów zarówno prawa materialnego, jak też procesowego, bo ustawa nie wprowadza tu żadnego rozróżnienia. Przy czym, zgodnie z brzmieniem art. 51 tej ustawy, nie jest związany granicami skargi, co oznacza obowiązek kontroli aktów całościowo, także z urzędu, a więc nie tylko badając zasadność zarzutów podniesionych w skardze. Rozwinięciem tego uprawnienia i obowiązku jest, wyrażona w art. 29 ustawy, możliwość podjęcia przewidzianych ustawą środków w celu usunięcia naruszenia prawa w stosunku do aktów lub czynności wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach danej sprawy, jeżeli jest to niezbędne do końcowego jej załatwienia.

    Przeprowadzając badanie legalności zaskarżonej decyzji w tych aspektach, nie można było nie dostrzec jej wadliwości, nie tylko w zakresie zarzutów podkreślonych w skardze. Ich natura prowadzi do konieczności wyeliminowania decyzji z obrotu prawnego, gdyż w takim stanie rozstrzygnięcie to nie nadaje się do obrony. W pierwszej kolejności wypadnie zwrócić uwagę na uchybienia proceduralne. Organowi odwoławczemu umknęła zupełnie konstrukcja postępowania administracyjnego. A jest ona taka, iż organy obu instancji są organami merytorycznymi rozstrzygającymi sprawę dwukrotnie w jej całokształcie, tj. dokonując ustaleń faktycznych oraz rozważań faktycznych i prawnych. Wedle utrwalonego stanowiska organ II instancji nie może ograniczyć się do kontroli zasadności decyzji wydanej w I instancji, a musi dokonać samodzielnych ustaleń faktycznych /mogąc wykorzystać zebrany wcześniej materiał/ oraz rozważań faktycznych i prawnych, ustosunkowując się do zgłoszonych zarzutów odwołania /patrz: Kodeks postępowania administracyjnego z komentarzem Barbary Adamiak i Janusza Borkowskiego, Warszawa 1998 r., str. 658 i nast./. Tymczasem organ odwoławczy w niniejszej sprawie działał sprzecznie z tymi dyrektywami, gdyż nie poczynił żądnych ustaleń, zaś rozważania prawne ograniczył do przywołania opinii Wicedyrektora Departamentu Inspekcji i Kontroli Architektoniczno-Budowlanej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zawartej w piśmie z dnia 28 kwietnia 1997 r. Poza tym w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji jedynie zreferował dotychczasowy stan sprawy i stwierdził, iż podziela trafność kwestionowanej decyzji. Co prawda stan faktyczny sprawy nie był sporny, nie zwalniało to jednak organu od dania wyrazu istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy faktom, nadto od dokonania szerszych, a potrzebnych ustaleń, których zresztą nie sposób było dokonać w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy. Ten stan rzeczy uchybia przepisowi art. 138 par. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 107 par. 3 Kpa i uniemożliwia kontrolę legalności zaskarżonej decyzji.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy zły stan techniczny budynku wpływa na jego opodatkowanie podatkiem od nieruchomości – wyrok NSA
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.