Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606495)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.10.1999

    Wyrok NSA z dnia 5 października 1999 r., sygn. II SA/Gd 686/99

    Właściwy organ przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, może badać czy obiekt budowlany i związane z nim urządzenia zostały zaprojektowane w sposób zapewniający formę architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającej zabudowy.

    Uprawnienie do dokonania kontroli projektu budowlanego w tym kierunku wynika z art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./.

    Taka kontrola projektu budowlanego powinna nastąpić zwłaszcza wtedy, gdy w toku postępowania ujawnione zostaną sprzeczne interesy inwestora oraz osób trzecich, czyli użytkowników nieruchomości sąsiednich.

    W razie sporu pomiędzy zainteresowanymi osobami, czy obiekt budowlany został zaprojektowany w sposób zapewniający formę architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającej zabudowy, organ administracyjny winien dopuścić dowód z opinii biegłych.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 21 września 1999 r. sprawy ze skargi Longiny i Włodzimierza P., Tadeusza Sz. oraz Małgorzaty i Grzegorza Ś. na decyzję Wojewody P. z dnia 24 marca 1999 r. (...) w przedmiocie pozwolenia na budowę - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).


    UZASADNIENIE

    Skarżący Małgorzata i Grzegorz Ś., Longina i Włodzimierz P. oraz Tadeusz Sz. w odrębnych skargach zaskarżyli decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 24 marca 1999 r. (...), którą Wojewoda uchylił decyzję Prezydenta Miasta G. z dnia 27 stycznia 1999 r. (...) o odmowie udzielenia pozwolenia na budowę oraz zatwierdził projekt budowlany i wydała Andrzejowi P. pozwolenie na budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul. S. 20 w G. Z akt administracyjnych wynika, że Andrzej P. wystąpił o udzielenie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego na nieruchomości położonej w G. przy ul. S. 20 na działkach oznaczonych w ewidencji gruntów numerami 418/55 i 429/17. Do wniosku tego dołączył decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z dnia 7 lipca 1997 r. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w której stwierdzono m.in., że wysokość oraz gabaryt budynku należy dostosować do istniejącej w sąsiedztwie zabudowy, że jego wysokość nie może być większa niż 10 m w części północno-wschodniej /od strony ul. T./ i 12 m w części południowo-zachodniej /od strony ul. S./ raz, że pod względem formalnym projektowany budynek winien nawiązywać do obiektów o podobnej funkcji znajdujących się w sąsiedztwie. Po otrzymaniu tego wniosku Prezydent Miasta G. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę skarżących Małgorzatę i Grzegorza Ś. oraz Longinę i Włodzimierza P., którzy następnie złożyli pisma o treści świadczącej, iż nie zgadzają się z budową obiektu zgodnego z przedłożonym projektem, gdyż według nich budynek ten nie będzie nawiązywał pod względem formy do otaczającej go zabudowy. W szczególności twierdzili oni, że w sąsiedztwie projektowanej inwestycji znajdują się domy jednorodzinne o najwyżej dwóch kondygnacjach, projektowany budynek jest natomiast budynkiem wielorodzinnym o czterech kondygnacjach. Po wpłynięciu wskazanych pism skarżących Prezydent Miasta G. postanowieniem z dnia 12 stycznia 1999 r., powołując się na art. 32 oraz art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, nałożył na Andrzeja P. obowiązek doprowadzenia dokumentacji projektowej do stanu zgodnego z treścią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z dnia 7 lipca 1997 r. poprzez ograniczenie liczby kondygnacji projektowanego budynku do dwóch od stron ul. T. i trzech od strony ul. S. W postanowieniu tym zakreślono inwestorowi termin 14 dni na wykonanie wskazanego zobowiązania. Andrzej P. wskazane postanowienie otrzymał w dniu 13 stycznia 1999 r., a w dniu 14 stycznia 1999 r. złożył w Urzędzie Miasta pismo, w którym poinformował, że nie zastosuje się do nałożonego na niego obowiązku i w związku z tym domaga się wydania decyzji. Zdaniem Andrzeja P. przedłożony przez niego projekt spełnia wymogi określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy zły stan techniczny budynku wpływa na jego opodatkowanie podatkiem od nieruchomości – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Art./§ 5 35
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.