Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 1998 r., sygn. I SA 746/98
Sejmik samorządowy nie jest ani organem sprawującym bezpośredni nadzór, ani organem wyższego stopnia w stosunku do samorządowego kolegium odwoławczego w rozumieniu art. 229 pkt 7 Kpa.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Prezesa Rady Ministrów na uchwałę Sejmiku Samorządowego Województwa (...) z dnia 21 kwietnia 1997 r. nr XVII/75/97 w przedmiocie rozpoznania skargi na działalność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w (...) i na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ w związku z art. 94 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ stwierdził niezgodność zaskarżonej uchwały z prawem.
UZASADNIENIE
Uchwałą nr XVII/75/97 z dnia 21 kwietnia 1997 r. w sprawie skargi na działalność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w (...) Sejmik Samorządowy Województwa (...) uznał za zasadną skargę Filipiny i Mariana małżonków M. na działalność tego Kolegium. Jako podstawę prawną uchwały podano art. 229 pkt 7 Kpa.
Powyższą uchwałę zaskarżył do Naczelnego Sądu Administracyjnego Prezes Rady Ministrów, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności, jako sprzecznej z prawem, ponieważ podejmując taką uchwałę Sejmik przekroczył swoje kompetencje. W obszernym uzasadnieniu skargi dowodzono, że żaden przepis prawa materialnego ani proceduralnego nie stanowi o tym, że sejmik samorządowy jest organem wyższego stopnia lub organem nadzoru w stosunku do samorządowego kolegium odwoławczego. W szczególności wniosku takiego nie można wyciągać z art. 77 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, który stanowi, że do zadań sejmiku należy wybór przewodniczącego kolegium oraz powołanie jego zastępcy i pozostałych członków, a także ich odwoływanie na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz.U. nr 122 poz. 593 ze zm./. Określone w tym przepisie uprawnienia kreatywne sejmiku samorządowego nie przesądzają jeszcze o jego uprawnieniach władczych w stosunku do samorządowego kolegium odwoławczego. Także powołany przez Sejmik jako podstawa prawna zaskarżonej uchwały art. 229 pkt 7 Kpa nie daje sejmikom samorządowym takich uprawnień.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty