Wyrok NSA z dnia 29 października 1998 r., sygn. I SA/Po 1522/98
W procesie udzielania absolutorium powinno się uzyskać odpowiedź na następujące pytania: jak wygląda stan planowanych przez radę dochodów i wydatków budżetowych do ich realizacji przez zarząd gminy; jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy stanem założonym a rzeczywistym; czy wina za ewentualne rozbieżności można obciążyć zarząd gminy /organ wykonujący budżet/.
oddala skargę w sprawie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej z 30 czerwca 1998 r. o nieważności uchwały rady miejskiej w Ł. z 29 kwietnia 1998 r. w sprawie nieprzyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 1997 r. oraz nieudzielenia absolutorium zarządowi miasta z tytułu działalności finansowej.
UZASADNIENIE
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uchwałą z 30 czerwca 1998 r. orzekło o nieważności uchwały rady miejskiej w Ł. z 29 kwietnia 1998 r. w sprawie nieprzyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 1997 r. oraz nieudzielenia absolutorium zarządowi miasta z tytułu działalności finansowej.
W uzasadnieniu Kolegium wyjaśnia, iż przeprowadziło analizę faktycznego przebiegu sesji absolutoryjnej i poddało badaniu dokumenty dotyczące sprawy pożyczki udzielonej przez gminę dla spółdzielni mieszkaniowej, z uwagi na związek przyczynowo-skutkowy z nieudzieleniem absolutorium. Dyskusja nad wykonaniem budżetu w czasie sesji absolutoryjnej toczyła się głównie wokół sprawy nie spłaconej przez spółdzielnię pożyczki. Inne sprawy, nie związanie merytorycznie z wykonaniem budżetu, dotyczyły braku realizacji przez zarząd wykupu gruntu od osoby fizycznej, sprawy niepowołania biegłego rzeczoznawcy do wykonania ekspertyzy inwestycji dotyczącej basenów, a także prowadzenia budownictwa komunalnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty