Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    19.11.1996

    Wyrok NSA z dnia 19 listopada 1996 r., sygn. II SA/Wr 496/96

    1. Warunkiem zgodności z prawem zarówno aktów normatywnych, jak i aktów administracyjnych oraz innego rodzaju czynności prawnych i faktycznych jest ich podjęcie przez właściwy organ gminy. Naruszenie właściwości organu gminy obwarowane jest sankcją nieważności.

    Z właściwości rady gminy do określenia zasad, wyrażenia zgody /art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "a" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, określenia kryteriów przeznaczenia do sprzedaży lokali /art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości - Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ nie wynika właściwość rady gminy do uchwalania listy lokali w domach stanowiących własność gminy przeznaczonych do sprzedaży.

    2. Uchwała organu gminy o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży ma moc przyrzeczenia, o ile została podjęta przez powołany do tego organ gminy. Dopuszczalność zmiany uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia budynków lub lokali mieszkalnych jest obwarowana instytucją przyrzeczenia.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Urszuli B. na uchwałę Rady Gminy P. (...) z 14 lutego 1996 r. i uchwałę Rady Gminy P. (...) z 29 marca 1996 r. w przedmiocie zmiany uchwały Rady Gminy P. (...) z 19 czerwca 1993 r. w sprawie przeznaczenia do zbycia budynków i lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy - stwierdza nieważność zaskarżonych uchwał; (...).


    UZASADNIENIE

    Urszula B. wniosła do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę na uchwałę Rady Gminy P. (...) z 14 lutego 1996 r. w sprawie zmian w uchwale (...) z 19 czerwca 1993 r. w sprawie przeznaczenia do zbycia budynków i lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy oraz uchwałę Rady Gminy P. z 29 marca 1996 r. (...) w sprawie zmiany uchwały (...) z 14 lutego 1996 r. W uzasadnieniu Urszula B. wskazała, że 19 czerwca 1993 r. Rada Gminy P, podjęła uchwałę (...) w sprawie przeznaczenia do zbycia budynków i lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy. 15 grudnia 1994 r. Rada Gminy P. podjęła uchwałę (...), wprowadzając zmiany w treści opisanej uprzednio uchwały (...). W wyniku wprowadzonych zmian, Gmina przeznaczyła do zbycia zajmowany przez skarżącą lokal mieszkalny położony w S. przy ul. P. Lokal ten, a konkretnie mieszkanie oznaczone numerem 18/2 zajmuje wraz z rodziną na podstawie decyzji administracyjnej z 4 listopada 1992 r. W wyniku podjętej uchwały Urząd Gminy P. przystąpił do sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości. Skarżąca zaś, kierując się podjętą uchwałą, rozpoczęła gromadzenie środków pieniężnych oraz przystąpiła do remontu lokalu. Całość dokumentacji potrzebnej do transakcji kupna-sprzedaży była gotowa w maju 1995 r. Urząd Gminy, na wielokrotne interwencje, informował o niezwłocznym wyznaczeniu terminu zawarcia umowy notarialnej. Zarząd Gminy P. na posiedzeniu z 15 listopada 1995 r. postanowił wyłączyć ze sprzedaży mieszkanie położone na parterze, oznaczone nr 1, z przeznaczeniem na powiększenie punktu aptecznego oraz wyłączyć ze sprzedaży strych. 12 października 1995 r. Zarząd Gminy postanowił przeznaczyć do sprzedaży lokal użytkowy - aptekę. W tych okolicznościach nie jest zrozumiałe wstrzymywanie przez Zarząd Gminy sprzedaży lokali. Rodzi to podejrzenie stronniczego działania, będącego wynikiem represji za udział w referendum gminnym w sprawie podziału Gminy, które odbyło się 12 listopada 1995 r. Na sesji Rady Gminy P. z 13 grudnia 1995 r. został przedstawiony przez Zarząd Gminy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały (...) z 19 czerwca 1993 r., lecz uchwała taka nie została podjęta. Jej projekt został skierowany do zaopiniowania przez Komisję Ochrony Zdrowia i Komisję Budownictwa. Podjęcie ww. uchwały Rada Gminy uzależniła od opinii mieszkańców sołectwa wsi S. 12 grudnia 1995 r. Zebranie Wiejskie wsi S. podjęto jednogłośnie uchwałę podtrzymującą uchwałę Rady Gminy z 19 czerwca 1993 r. dotyczącą sprzedaży mieszkań zainteresowanym: J. W. i J. B. Na ponownym zebraniu stanowisko mieszkańców zostało podtrzymane. 14 lutego 1996 r. Rada Gminy P. podjęła uchwałę (...) w sprawie zmian w uchwale (...) z 19 marca 1993 r. Uchwałą tą wyłączono ze sprzedaży lokale mieszkalne wskazane w załączniku pod poz. 109, położone na działce nr 351 w S. ul. P. Poz. i nr nie odpowiadają oznaczeniom lokali zajmowanych przez skarżącą. W treści podjętej uchwały zostały naniesione odręczne poprawki. Kolejna uchwała, z naniesionymi poprawkami, została przesłana skarżącej pismem z 26 lutego 1996 r. Z treści par. 1 poprawionej uchwały (...) wynika, że z przeznaczenia do sprzedaży wyłączono lokale mieszkalne, wskazane w załączniku do uchwały pod poz. 108, położone na działce nr 351/4 w S., ul. P. oznaczone nr 1 i nr 2. Kolejną uchwałę tej treści podjęto 29 marca 1996 r., oznaczoną (...). Zawiera ona postanowienie o uchyleniu par. 1 uchwały (...) i jednocześnie o nadaniu temu paragrafowi nowego brzmienia. 5 marca 1996 r. skarżąca wezwała Radę Gminy P. do uchylenia uchwał jako naruszających jej interes prawny. 30 kwietnia 1996 r. wezwała Gminę do uchylenia uchwały (...). Wniosek nie został rozpoznany. Uchwała narusza jej interes prawny, bowiem zamierzała nabyć lokal. Powodem zmiany uchwały jest "konieczność rozszerzenia powierzchni apteki", która ma odbyć się przez wyeksmitowanie dotychczasowych najemców lokali nr 1 i nr 2. Jest to działanie wbrew uprawnieniom najemców. Gmina ma obowiązek zapewnić dostęp do szerokiego wachlarza usług, w tym też i farmaceutycznych, ale jednocześnie ma też zaspokajać potrzeby mieszkańców co do lokali mieszkalnych. Jest bezsporne, że Gmina jest właścicielem lokalu, co daje jej możliwość dysponowania mieniem w sposób przez siebie ustalony, ale nie oznacza to pełnej dowolności dysponowania nim, w oderwaniu od wcześniej podjętych decyzji, a ponadto nie zwalnia jej od respektowania zasady równości obywateli wobec prawa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT od sprzedaży działki zabudowanej domkiem letniskowym wybudowanym przez użytkownika wieczystego – Dyrektor KIS zmienił interpretację
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Jakie skutki podatkowe ma wniesienie nieruchomości do innej spółki z o.o.
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art./§ 18
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1359/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1134/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1489/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2391/22
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 620/25
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 621/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II GSK 2311/23
    Czytaj więcej
    19.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 września 2025 r., sygn. I OSK 1861/24
    Czytaj więcej
    04.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I GSK 1691/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III OSK 2917/24
    Czytaj więcej
    26.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. III OSK 670/25
    Czytaj więcej
    08.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. III OSK 279/25
    Czytaj więcej
    27.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 373/25
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1165/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 2049/23
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1420/24
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 937/22
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 936/22
    Czytaj więcej
    16.05.2025
    Skarga kasacyjna odrzucona z powodu nieopublikowania uchwały gminnej jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 maja 2025 r., sygn. III OSK 960/24
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA i przekazanie sprawy dotyczącej statutu sołectwa do ponownego rozpoznania w sprawie braku konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7287/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania z powodu uznania za przeprowadzone obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6576/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Naczelny Sąd Administracyjny: Stwierdzenie nieważności uchwały o statucie sołectwa z powodu braku rzeczywistych konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7050/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    NSA uchyla wyrok WSA z powodu błędnego uznania braku przeprowadzenia konsultacji społecznych przy uchwalaniu statutu sołectwa Lubcza - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7552/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA z powodu braku obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa Czarmuń - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6923/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.