26.05.1994 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 26 maja 1994 r., sygn. II SA 571/93

Przepis par. 23 pkt 8 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów /Dz.U. nr 70 poz. 317/ pozostaje w ścisłym związku z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym /Dz.U. 1992 nr 11 poz. 41 ze zm./ i nie dotyczy uprzywilejowania pojazdów z powodu wykonywania działalności gospodarczej świadczenia usług ochrony osób lub mienia.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę Agencji Detektywistycznej "S." spółka z o.o. w S. na decyzję Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 19 listopada 1992 r. w przedmiocie odmowy zezwolenia na używanie pojazdu uprzywilejowanego w ruchu drogowym.


UZASADNIENIE

Decyzją Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 19 listopada 1992 r., wydaną na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym /Dz.U. 1992 nr 11 poz. 41 ze zm./ i par. 23 pkt 8 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów /Dz.U. nr 70 poz. 317 ze zm./ oraz art. 138 par. 1 pkt 1 Kpa, utrzymana została w mocy decyzja Wojewody (...) z dnia 25 maja 1992 r. o odmowie wydania Agencji Detektywistycznej "S." spółka z o.o. w S. zezwolenia na używanie pojazdu jako uprzywilejowanego w ruchu drogowym. W uzasadnieniu decyzji Ministra wskazano, że przedmiotem działalności Agencji Detektywistycznej "S." w S. są usługi w zakresie ochrony mienia i osób, natomiast stosownie do par. 23 pkt 8 cytowanego rozporządzenia samochody uprzywilejowane mogą być używane w związku z ratowaniem życia lub mienia albo w celu zmniejszenia skutków katastrofy. Przepis art. 44 ust. 1 pkt 1 prawa o ruchu drogowym stanowi, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym może korzystać z ułatwień w ruchu drogowym tylko wówczas, gdy pojazd uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia lub z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Świadczenie usług w zakresie ochrony mienia i osób nie wymaga uprzywilejowania w ruchu, natomiast rozszerzenie uprawnień bez uzasadnionych potrzeb o kilka tysięcy pojazdów w skali kraju spowoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jak również znacznie ograniczy możliwość właściwego korzystania z uprzywilejowania pojazdom, które muszą być rzeczywiście uprzywilejowane w ruchu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty