Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 1993 r., sygn. SA/Wr 841/93
1. Rada gminy, jako organ wspólnoty samorządowej, może na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ ustalać zasady dobrowolnego udziału mieszkańców w realizacji zadań inwestycyjnych gminy, określać warunki organizacyjne tego udziału, a także przewidywać formy świadczeń ludności /pieniężną, robociznę, sprzętową/.
2. Przy założeniu dobrowolności powyższych świadczeń, zadeklarowany przez poszczególnego mieszkańca udział pieniężny nie może być oceniany jako samoopodatkowanie i w razie ewentualnej późniejszej zwłoki lub wstrzymania się od wpłaty zadeklarowanej kwoty gmina nie będzie uprawniona do wymuszenia tego świadczenia za pomocą środków władczych /decyzji i egzekucji administracyjnej/.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Wojewody (...) na uchwałę nr XVIII/115/92 Rady Gminy w Ś. z dnia 31 marca 1992 r. w przedmiocie uchwalenia regulaminu inicjowania, podejmowania i rozliczania inwestycji i remontów wykonywanych przy dobrowolnym wsparciu ludności i na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym stwierdził niezgodność z prawem postanowień par. 3 ust. 2 lit. "a" i par. 4 ust. 4 regulaminu, w pozostałej części zaś skargę - na podstawie art. 207 par. 5 Kpa - oddalił.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty