Postanowienie NSA z dnia 29 czerwca 1993 r., sygn. SA/Wr 935/93
1. Przedmiotem referendum ma być stanowcze rozstrzygnięcie określonej "sprawy ważnej dla gminy", a rozstrzygana w ten sposób sprawa musi się mieścić w zakresie właściwości organów gminy.
2. Kwestia przynależności gminy do projektowanego powiatu nie może być objęta pytaniami referendum gminnego.
3. W razie nieuwzględnienia skargi na uchwałę rady gminy odrzucającą wniosek o przeprowadzenie referendum /art. 16 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym - Dz.U. nr 110 poz. 473/ sąd administracyjny skargę oddala /art. 207 par. 5 Kpa/.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę Władysława D. - pełnomocnika inicjatorów referendum gminnego w L. Z. na uchwałę Rady Miasta i Gminy w L. Z. z dnia 12 maja 1993 r. w przedmiocie odrzucenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie przynależności do mających powstać powiatów.
UZASADNIENIE
Zamierzona reforma podziału terytorialnego kraju, polegająca na powołaniu powiatów, wywołała wśród mieszkańców L. Z. spory co do przynależności miasta i gminy do projektowanych powiatów. Sprzeciw części mieszkańców i niektórych radnych spowodowało zwłaszcza stanowisko Rady Miasta i Gminy, opowiadającej się za przynależnością do odtworzonego powiatu b.
Pismem z dnia 31 marca 1993 r. grupa 7 osób, które jako swego pełnomocnika wskazały Władysława D. /radnego Rady Miasta i Gminy/, powiadomiła burmistrza "o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum, w którym mieszkańcy wskażą, czy chcą należeć do powiatu b., czy k. "
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty