Wyrok NSA z dnia 9 lutego 1993 r., sygn. II SA 1498/92
1. Ustalanie dodatkowych dni wolnych od pracy jest skracaniem wymiaru czasu pracy, należy do materii ustawowej i nie mieści się w art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, mówiącym o wydawaniu przepisów gminnych w zakresie organizacji urzędów i instytucji gminnych.
2. Administracja samorządowa jest jednym z rodzajów administracji publicznej, jej pracownicy pozostają w służbie publicznej i nie mogą być traktowani odmiennie w zależności od lokalnych warunków społeczno-gospodarczych czy wyznaniowych.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę Gminy B.P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody (...) z dnia 8 lipca 1992 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy.
UZASADNIENIE
Uchwałą nr XVIII/98/92 Rady Gminy B.P. z dnia 15 czerwca 1992 r. nadano par. 20 ust. 1 regulaminu organizacyjnego urzędu gminy następujące brzmienie: "Czas pracy pracowników wynosi 40 godzin na tydzień z tym, że dniami wolnymi od pracy są również pierwszy i drugi dzień prawosławnych Świąt Bożego Narodzenia /7 i 8 stycznia/, a także drugi dzień prawosławnych Świąt Wielkanocy, jeżeli święta te nie są dniami powszechnie wolnymi od pracy". W podstawie prawnej uchwały powołano się na art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ w związku z art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 21 poz. 124 ze zm./.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty