Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 1992 r., sygn. V SA 966/92
Przy wykładni przepisów rozdziału 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./, dotyczących wydawania zezwoleń na podjęcie tej działalności, a takie regulujących tę materię przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ należy przyjmować zawsze takie rozwiązanie, które realizuje normę art. 6 Konstytucji RP; gdy zaś w rachubę wchodzi kilka rozwiązań - to spośród nich, które uwzględnia tę normę najpełniej.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Spółki z o.o. "L." w G.W. i IBW D.F.S.-H.G.GmbH Co KG w B. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 25 maja 1992 r. w przedmiocie wydania promesy zezwolenia na założenie i prowadzenie składu celnego i na podstawie art. 207 par. 2 pkt 3 Kpa uchylił zaskarżoną decyzję, a także - zgodnie z art. 208 Kpa - zasądził od Prezesa Głównego Urzędu Ceł kwotę po dwa miliony złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania na rzecz każdego ze skarżących.
UZASADNIENIE
W dniu 27 kwietnia 1992 r. Spółka z o.o., "L." w G.W. oraz firma IBW D.F.S.-H.G. GmbH Co KG w B. zwróciły się do Prezesa Głównego Urzędu Ceł z wnioskiem o wydanie promesy zezwolenia na prowadzenie składu celnego. We wniosku wskazano, że wymienione spółki zamierzają uruchomić w S. skład celny, który prowadziłby konsygnację towarów oraz usługi agencyjne i przedstawicielskie na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych. Z wniosku wynikało również, że firma IBW - D.F.S. jest holdingową spółką I.B.W. w T., prowadzącej od przeszło 25 lat sieć składów celnych na granicy Stanów Zjednoczonych Ameryki z Meksykiem. Swoje bogate doświadczenia zamierza przenieść na obszar Polski i jako teren działalności wybrała przygraniczny rejon S.-Ś. Inicjatywa ta spotkała się z poparciem Wojewody G.-kiego, które znalazło wyraz w jego liście intencyjnym z dnia 4 października 1991 r. We wniosku podniesiono także, że wspomniane spółki zawarły umowę przyrzeczenia wieloletniego najmu budynku położonego w S. przy ul. 1 Maja nr 1. Na ukończeniu są prace projektowe związane z całkowitą przebudową tego obiektu pod kątem wymagań władz celnych i potrzeb firmy. Wstępny kosztorys tych prac przekracza 2,5 mln DM. Plan obiektu został poddany wstępnej ocenie Urzędu Celnego w Rz., który nie zgłosił zastrzeżeń. Ze względu na rozmiar i koszt planowanej inwestycji, zdaniem wnioskodawców, celowe jest wydanie wspomnianej promesy, aby uniknąć sytuacji, w której po zrealizowaniu inwestycji spółki nie mogłyby prowadzić zamierzonej działalności. Do wniosku załączono projekt "Regulaminu składu celnego konsygnacyjnego", w którym między innymi stwierdza się, że "skład celny konsygnacyjny, zwany dalej składem, może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie i na warunkach określonych w zezwoleniu Prezesa Głównego Urzędu Ceł nr "
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty