13.08.1991

Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 1991 r., sygn. SA/Wr 673/91

1. Warunek określony w art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ należy uznać za spełniony nie tylko wtedy, gdy uchwała została podjęta przed wniesieniem skargi, ale także wtedy, gdy podjęta została wprawdzie po wniesieniu skargi, lecz przed upływem 30-dniowego terminu do zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego i przesłana została sądowi administracyjnemu w terminie wyznaczonym do uzupełnienia braków formalnych skargi.

2. Zarząd gminy, jako organ rady gminy, uprawniony jest z mocy art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym do podjęcia uchwały stanowiącej podstawę do zaskarżenia do sądu administracyjnego rozstrzygnięcia organu nadzorczego, stwierdzającego nieważność uchwały rady, jeżeli co innego nie wynika ze statutu gminy bądź innej uchwały rady gminy.

3. Odnotowane w protokole z posiedzenia zarządu gminy postanowienie o wniesieniu skargi do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcie organu nadzorczego i w protokole z sesji rady o jednogłośnym przyjęciu przez radnych projektu skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego są w istocie uchwałami stanowiącymi podstawę do wniesienia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego w rozumieniu art. 98 ust. 3 zdanie drugie ustawy o samorządzie terytorialnym.

4. Rada gminy i zarząd gminy jako organy, a wójt lub burmistrz jako jej reprezentant z mocy art. 31 cytowanej ustawy oraz ustanowieni przez nich pełnomocnicy, a także kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, nie będącej przedsiębiorstwem, utworzonej na podstawie art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, wyrażają wolę tej samej osoby prawnej, jaką jest gmina, i na podstawie przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym nie można wykluczyć uprawnień organów gminy do oddziaływania na treść umów cywilnoprawnych, które zawierają wójt lub burmistrz, wyznaczony przez nich pełnomocnik bądź kierownik gminnej jednostki organizacyjnej.

5. Przepisy art. 4 ust. 1 i art. 38 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania /Dz.U. nr 32 poz. 160/ w brzmieniu ustalonym art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198/ oraz art. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w 1991 r. /Dz.U. nr 89 poz. 518/ wykluczają dopuszczalność wprowadzenia przez organy gminy opłat za miejsce w przedszkolach, przeznaczonych na sfinansowanie kosztów utrzymania przedszkoli.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne