Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach - projekt ustawy
Już od 1 września 2016 r. - w założeniach projektodawców - ma obowiązywać ustawa określająca zasady rozliczeń VAT, korekt oraz zwrotu środków unijnych będących efektem centralizacji rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego. Co istotne, wejście w życie ustawy nie zobowiązuje samorządów do przyspieszonej centralizacji. Na scentralizowanie swoich rozliczeń mają one czas do końca 2016 r.
Przypomnijmy, że centralizacja rozliczeń VAT samorządów jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów oraz uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15. Sądy te uznały, że jednostki i zakłady budżetowe nie mogą być samodzielnymi podatnikami VAT, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności. Samodzielnym podmiotem, który spełnia kryteria do uznania go za podatnika, jest gmina i to ona - jako podatnik VAT - powinna rozliczać VAT wszystkich podległych jej jednostek i zakładów budżetowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty