Jak rozliczyć w księgach rachunkowych koszty rezygnacji z noclegu
PROBLEM
Pracownik miał odbyć zagraniczną podróż służbową. Za pomocą karty kredytowej nasza firma opłaciła koszty jego noclegu w ramach delegacji w Niemczech, gdzie miał zanocować. Pracownik zachorował i nie mógł pojechać w delegację. Hotel zwrócił tylko 10% zapłaty. Jak zaksięgować kwotę, której nie odzyskamy? Czy możemy straconą kwotę uznać za koszt uzyskania przychodów?
RADA
Kwota utracona na skutek rezygnacji z noclegu jest pozostałym kosztem operacyjnym. Nie stanowi ona kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że jednostka za pomocą karty kredytowej zapłaciła za nocleg, z którego w przyszłości miał skorzystać jej pracownik. Tego rodzaju transakcje są zapisywane na rachunku karty kredytowej jako udzielony kredyt, przy czym warunki korzystania z niego określa umowa zawarta z bankiem. Możliwość posługiwania się kartą kredytową jest na ogół związana z przyznaniem posiadaczowi karty limitu kredytowego. Z tego powodu ewidencja operacji związanych z płatnościami dokonanymi z użyciem karty jest prowadzona na koncie 135 "Kredyty bankowe" (w analityce: Karta kredytowa). W celu zapewnienia kontroli nad prawidłowym i kompleksowym rozliczeniem wszystkich płatności dokonywanych z użyciem karty kredytowej wskazane jest również utworzenie konta rozliczeniowego, które taką kontrolę zapewnia, np. konto 240 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie karty kredytowej).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty