Wydatki na materiały mogą stanowić koszt podatkowy dopiero po sprzedaży produktów - stanowisko MF
Ustawa o rachunkowości zezwala na stosowanie uproszczenia polegającego na odpisywaniu w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu. Korekta tych kosztów o wartość stanu magazynu jest dokonywana nie później niż na dzień bilansowy. W celu prawidłowego rozliczenia zaliczek w podatku dochodowym podatnicy stosujący to uproszczenie mają obowiązek sporządzać inwentaryzację na koniec każdego okresu sprawozdawczego, tj. na koniec miesiąca (dla płacących zaliczki miesięczne) bądź kwartału (dla płacących zaliczki kwartalne). Obowiązku tego nie mają jedynie podatnicy, którzy wybrali wpłaty zaliczek na podatek w formie uproszczonej. Tak wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Przedstawiamy fragment interpretacji w tej sprawie.
(...) Generalną zasadą podatkowego rozliczania kosztów bezpośrednich jest (...) ujęcie (potrącenie) w rachunku podatkowym kosztu bezpośrednio związanego z przychodem w roku jego związania z odpowiadającym mu przychodem, chyba że koszt bezpośredni został poniesiony po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego po zakończonym roku podatkowym (nie późniejszym jednak niż termin określony do złożenia zeznania podatkowego) - w takim przypadku jest on potrącalny w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy.
W przypadku prowadzenia ewidencji uproszczonej na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości i sporządzania inwentaryzacji materiałów, towarów lub produktów gotowych tylko na dzień bilansowy, wydatki na ich nabycie/wytworzenie są w trakcie roku zaliczane w całości do kosztów w dacie zakupu/wytworzenia.
Takie ujmowanie kosztów jest jednak niezgodne z przepisem art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z którego wynika, że warunkiem koniecznym dla potrącenia kosztów bezpośrednich jest wystąpienie przychodu. Według tego przepisu koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Wobec powyższego, w celu prawidłowego rozliczenia się z tytułu podatku dochodowego, podatnicy prowadzący uproszczone ewidencje na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości, powinni sporządzać inwentaryzacje materiałów, towarów i wyrobów gotowych na koniec każdego okresu sprawozdawczego, za który następuje rozliczenie z budżetem z tytułu podatku dochodowego (miesiąca bądź kwartału, jeśli wpłacają zaliczki kwartalnie). Wyjątkiem są ci podatnicy, którzy wybrali wpłaty zaliczek na podatek w formie uproszczonej, ustalone na podstawie dochodu deklarowanego w latach ubiegłych (art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
W konsekwencji stanowisko Spółki, zgodnie z którym sporządzanie spisu z natury raz w roku, tj. na 31 grudnia, i korygowanie kosztów w związku z ustaleniem stanu materiałów jest wystarczające dla prawidłowego określenia w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, należy uznać za nieprawidłowe. Przyjęcie stanowiska Spółki oznaczałoby bowiem, że w ciągu roku można by zaliczać do kosztów uzyskania przychodów także te z nich, które po zakończeniu roku i sporządzeniu spisu inwentaryzacyjnego takimi kosztami nie będą.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 maja 2014 r., sygn. ILPB3/423-48/14-2/EK.
Od redakcji:
Interpretacja nie jest korzystna dla podatników. Oznacza konieczność prowadzenia miesięcznego spisu z natury dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy. Organ podatkowy uznał, że przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, iż w ciągu roku można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów także te wydatki, które po zakończeniu roku i sporządzeniu spisu inwentaryzacyjnego takimi kosztami nie będą.
Dla podatników konieczność bieżącego ewidencjonowania zużycia materiałów w procesie wytwarzania wyrobów gotowych jest obowiązkiem bardzo uciążliwym. Część podatników uważa, że na uniknięcie go pozwala przyjęcie rachunkowego uproszczenia i sporządzanie spisu z natury raz w roku, tj. 31 grudnia, oraz korygowanie kosztów w związku z ustaleniem stanu materiałów. Niestety, w omawianej interpretacji organ podatkowy nie zezwolił, by w tym przypadku ewidencja rachunkowa stanowiła podstawę obliczenia dochodu i zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Warto jednak zaznaczyć, że w przeszłości ten sam organ podatkowy zajmował przeciwne stanowisko. I tak, w interpretacji z 30 kwietnia 2012 r. (sygn. ILPB4/423-36/12-2/DS) Dyrektor IS w Poznaniu stwierdził że:
Koszty materiałów, czy też wyrobów gotowych stanowią dla Spółki koszty bezpośrednio związane z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. (...), jeżeli poniesiony koszt można bezpośrednio odnieść do osiągniętego przychodu, wówczas powinien on być uwzględniony w rachunku podatkowym, w tym roku, w którym osiągnięty został przychód. (...) Reasumując, sporządzanie w Spółce spisu z natury raz w roku na koniec każdego roku obrotowego (podatkowego) jest wystarczające dla prawidłowego ustalania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Podatnicy, którzy chcą uniknąć sporządzania inwentaryzacji materiałów, towarów i wyrobów gotowych na koniec każdego okresu sprawozdawczego, mogą przejść na system płacenia zaliczek uproszczonych. Podatnicy mogą także wybrać bardziej ryzykowne podatkowe rozwiązanie i przyjąć rachunkową metodę rozliczania nabycia materiałów. W tym drugim przypadku warto wystąpić o interpretację podatkową i przygotować się na ewentualny spór z fiskusem. Spór ten może rozstrzygnąć się dopiero w sądzie administracyjnym.
oprac. Sławomir Biliński
prawnik, redaktor "MONITORA księgowego"
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
