Kiedy księgować, zaliczać do kosztów oraz odliczać VAT z faktur zakupu energii elektrycznej i cieplnej
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Rozliczam się metodą kasową z zastosowaniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Kontrola skarbowa przeprowadzona w ostatnim czasie w moim przedsiębiorstwie przez urząd skarbowy stwierdziła, że w błędny sposób księgowałem faktury dokumentujące nabycie energii elektrycznej i cieplnej. Ujmowałem je bowiem w miesiącu, w którym zostały wystawione. W ten sposób rozliczałem też koszty i odliczałem podatek naliczony. Czy w tym przypadku urząd ma rację?
problem
rada
Przy prowadzeniu pkpir metodą kasową fakturę kosztową dotyczącą energii elektrycznej i cieplnej należy ująć w dacie wystawienia faktury. Na potrzeby rozliczenia VAT fakturę należy ująć w okresie, na który przypada termin jej płatności. W sytuacji, w której jedna faktura jest podstawą do księgowania kosztów w podatku dochodowym, jak też odliczeń podatku naliczonego w podatku od towarów i usług, należy ją faktycznie zaksięgować w dwóch okresach. W pierwszym okresie rozliczeniowym - dotyczącym podatku dochodowego (zaliczenie do kosztów podatkowych) - należy zaksięgować ją w oryginale i rozliczyć podatek dochodowy. W kolejnym okresie rozliczeniowym - dotyczącym podatku od towarów i usług - faktura stanowi podstawę do odliczenia VAT naliczonego. Należy więc dodać do dokumentów księgowych jej kopię z opisaniem uzasadnienia, dlaczego została skopiowana, i rozliczyć VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty