Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    17.09.2008 Podatki Obrót gospodarczy

    Nowoczesne formy reklamy - warunki stosowania, rozliczanie

    Panująca na wolnym rynku konkurencja zmusza przedsiębiorców do szukania coraz to nowych dróg dotarcia do konsumentów. Przedsiębiorcy, stosując nowoczesne formy reklamy, muszą jednak pamiętać o prawidłowym podatkowym rozliczaniu wydatków na reklamę. Powinni również brać pod uwagę prawne ograniczenia, jakim podlega reklama. Celem tego opracowania, poza przypomnieniem, jak należy rozliczać reklamę, jest także wskazanie, na co zwrócić uwagę, prowadząc przykładowe działania marketingowe. Ostatnia część publikacji to praktyczna ściągawka zawierająca listę aktów prawnych i wynikających z nich ograniczeń swobody przedsiębiorców w posługiwaniu się reklamą.

    I. Rozliczanie usług reklamowych

    I.1. Koszt nabywania usług reklamowych

    Wydatki poniesione na reklamę stanowią w całości koszt uzyskania przychodu zarówno u osób fizycznych, jak i prawnych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

    Należy jednak podkreślić, że nie każdy wydatek, określany przez podatników jako reklamowy, będzie mógł być uznany za koszt podatkowy. Tak jak i inne wydatki, wydatki reklamowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła tych przychodów.

    Ustawy o podatku dochodowym nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy. Na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Ma on obowiązek nie tylko udokumentować, że wydatek został poniesiony (prawidłowo zarachowany), ale także wskazać, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu.

    Reklama a reprezentacja. Za koszt podatkowy nie mogą być uznane przede wszystkim wydatki reprezentacyjne firmy (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). Są one często mylone z reklamą.

    PRZYKŁAD

    Firma organizuje imprezę dla kontrahentów, podczas której reklamowane są jej produkty. Organy skarbowe nakazują zaliczanie wydatków na ewentualny poczęstunek do kosztów reprezentacji. Tym samym wydatki związane z poczęstunkiem nie będą kosztem.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • PIT
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • VAT
    • Czy rejestracja samochodu przed 1 stycznia 2026 r. może uchronić przed niższymi odpisami amortyzacyjnymi – wyjaśnienia MF
    • USTAWA z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym Art./§ 38
    • USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Art./§ 131 452
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 21 22 22b 23 29
    • USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Art./§ 3
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art./§ 15 16 16b
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 7 27 29 86 88
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.