Jak umorzyć środek trwały o wartości poniżej 3500 zł
Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w sierpniu 2003 r. Jej pierwszy rok bilansowy trwa 17 miesięcy (od sierpnia 2003 r. do końca grudnia 2004 r.). Spółka zgłosiła do urzędu skarbowego, że pierwszy rok podatkowy zakończy się 31 grudnia 2003 r., czyli będzie trwał 5 miesięcy. Tak więc pierwszy rok bilansowy obejmuje dwa lata podatkowe. Pierwsze sprawozdanie finansowe spółka sporządzi na dzień 21 grudnia 2004 r.
Spółka otrzymała w aporcie używane środki trwałe. Część z nich posiada wartość jednostkową poniżej 3500 zł - toteż środki te zostały umorzone jednorazowo. Kwota jednorazowego umorzenia była znaczna. Żeby nie dopuścić do jednorazowego i znacznego obciążenia wyniku finansowego w pierwszym miesiącu działalności, przeniesiono kwotę jednorazowej amortyzacji na konto rozliczeń międzyokresowych, z którego każdego miesiąca przeksięgowuje się w koszty 1/17 kwoty, tak żeby w ciągu roku bilansowego odnieść całą kwotę jednorazowej amortyzacji w koszty. Czy jednak spisanie w koszty całej jednorazowej amortyzacji musi wystąpić na dzień 31 grudnia 2003 r. zarówno w ewidencji księgowej, jak i w zeznaniu podatkowym?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się