13.02.2004 Rachunkowość firm

Jak wyceniać i ewidencjonować produkty wielokrotnego użytku

Nasza spółka zajmuje się świadczeniem usług projektowych. Jednym ze sprzedawanych produktów jest opracowany przez nas program komputerowy do samodzielnego sporządzenia kosztorysu budowy domu mieszkalnego. Nabywca tego produktu otrzymuje od nas płytę CD lub dyskietkę wraz z instrukcją użytkowania programu. W jaki sposób wycenić koszty własne sprzedaży tego produktu?

Do kwestii wyceny produktów wielokrotnego użytku (a takim jest wspomniany w pytaniu program komputerowy do samodzielnego sporządzania kosztorysu budowy domu) odnosi się art. 34 ust. 3 ustawy o rachunkowości. Stanowi on, iż wytworzone przez jednostkę filmy, oprogramowanie komputerów, projekty typowe i inne produkty o podobnym charakterze, przeznaczone do sprzedaży, wycenia się w okresie przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych, nie dłuższym niż 5 lat, w wysokości nadwyżki kosztów ich wytworzenia nad przychodami według cen sprzedaży netto, uzyskanymi ze sprzedaży tych produktów w ciągu okresu. Nieodpisane po upływie tego okresu koszty wytworzenia zwiększają pozostałe koszty operacyjne.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty