Jakie zagrożenia wynikają z uznania przez ZUS umowy zlecenia za wykonywaną na rzecz pracodawcy
Pracodawca, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy zlecenia zawartej z podmiotem trzecim, jest płatnikiem składek ZUS z tytułu tej umowy. Oznacza to dla firmy zagrożenie, że zostanie obciążona składkami należnymi z umowy, o której osoby odpowiedzialne za rozliczenia mogły nawet nie wiedzieć. Generuje także liczne problemy związane z koniecznością przeliczenia wynagrodzenia i skorygowania dokumentacji rozliczeniowej ZUS.
W przepisach ubezpieczeniowych pojęcie "pracownik" ma szerszy zakres, niż to wynika wyłącznie z Kodeksu pracy. Za pracownika uważa się osobę:
● pozostającą w stosunku pracy lub służby,
● wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy,
● wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Co oznacza "praca na rzecz pracodawcy"
Przepisy nie definiują jednoznacznie, co należy rozumieć przez pojęcie "praca wykonywana na rzecz pracodawcy". Czynnikiem decydującym o tym, na rzecz jakiego podmiotu praca była świadczona, jest finalny efekt tej pracy, a raczej to, który podmiot osiąga w ostatecznym rozrachunku korzyść z wykonania umowy (uchwała Sądu Najwyższego z 2 września 2009 r., sygn. II UZP 6/09, OSNP 2010/3-4/46). Nie ma tu znaczenia fakt, że zakres prac zleconych jest całkowicie różny od zakresu obowiązków pracowniczych zleceniobiorcy. Rozstrzyga to jednoznacznie ZUS, który w interpretacji indywidualnej z 14 lutego 2014 r., znak: DI/200000/43/109/2014, stwierdził, że:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty