Jakich obowiązków wobec ZUS musi dopełnić płatnik przejmujący inną firmę wraz z pracownikami

Przejęcie podmiotu wraz z zatrudnionymi pracownikami wiąże się z obowiązkiem powiadomienia ZUS o takiej zmianie. Zawiadomienia tego dokonuje się przez terminowe złożenie odpowiedniej dokumentacji zgłoszeniowej i wyrejestrowującej. Obowiązki w tym zakresie mają zarówno przejmowany podmiot, jak i płatnik, który dokonuje przejęcia.

W razie przejścia zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Umowy o pracę nie zostają rozwiązane. Podmiot przejmujący staje się płatnikiem składek dla przejętych pracowników. Zarówno na podmiocie przejmującym, jak i przejmowanym ciążą określone obowiązki wobec ZUS.

Dokumentacja przejmowanego płatnika

Gdy dochodzi do przejęcia całości zakładu, przejmowany pracodawca powinien przekazać do ZUS formularze ZUS ZIPA, ZUS ZWPA oraz wyrejestrowania ZUS ZWUA i ZCNA za wszystkich zgłoszonych pracowników i członków ich rodzin (zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne