Utrata przez pracownika prawa do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w trakcie roku
Złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do skorzystania przez pracownika z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów nie ma sformalizowanego charakteru. Możliwe jest bowiem wielokrotne, bez zachowania szczególnej formy, informowanie pracodawcy przez pracownika, że w związku np. ze zmianą miejsca zamieszkania uzyskał on prawo do podwyższonych kosztów lub je utracił.
Przy obliczaniu zaliczki na podatek pracodawca stosuje podwyższone koszty uzyskania przychodów, jeżeli pracownik złoży oświadczenie, w którym poinformuje pracodawcę, że miejsce jego stałego lub czasowego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę (art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o pdof). W odniesieniu do dodatku za rozłąkę należy uznać, że pracownik nie musi składać oświadczenia o jego otrzymywaniu, gdyż kwestia ta pozostaje w zakresie wiedzy pracodawcy. Należy jednak pamiętać, że pracownik może pracować u kilku pracodawców i otrzymywać taki dodatek od jednego z nich, a wystąpić o podwyższone koszty uzyskania przychodów u drugiego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty