29.06.2018 Ubezpieczenia

Od 1 kwietnia 2010 r. zmieniła się wysokość jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej

Od 1 kwietnia 2010 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej. Jednorazowe odszkodowanie wypłaca ZUS. Płatnik składek ma natomiast obowiązek przygotować dokumenty związane z wypadkiem, np. protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Jednorazowe świadczenie przysługuje osobie ubezpieczonej, która doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem lub chorobą zawodową (art. 11 ust. 1 ustawy wypadkowej) oraz członkom rodziny z tytułu śmierci osoby ubezpieczonej lub rencisty w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową (art. 13 ust. 1 zd. 1 ustawy wypadkowej).

Osoba ubezpieczona to osoba fizyczna podlegająca ubezpieczeniu wypadkowemu oraz osoba, która przed 1 stycznia 1999 r. podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu.

Wypadek przy pracy

Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą (art. 3 ust. 1 ustawy wypadkowej), tj.:

podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,

podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy nawet bez polecenia,

w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty