Od 1 kwietnia 2010 r. zmieniła się wysokość jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej
Od 1 kwietnia 2010 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej. Jednorazowe odszkodowanie wypłaca ZUS. Płatnik składek ma natomiast obowiązek przygotować dokumenty związane z wypadkiem, np. protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Jednorazowe świadczenie przysługuje osobie ubezpieczonej, która doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem lub chorobą zawodową (art. 11 ust. 1 ustawy wypadkowej) oraz członkom rodziny z tytułu śmierci osoby ubezpieczonej lub rencisty w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową (art. 13 ust. 1 zd. 1 ustawy wypadkowej).
Osoba ubezpieczona to osoba fizyczna podlegająca ubezpieczeniu wypadkowemu oraz osoba, która przed 1 stycznia 1999 r. podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu.
Wypadek przy pracy
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą (art. 3 ust. 1 ustawy wypadkowej), tj.:
● podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,
● podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy nawet bez polecenia,
w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty