Jak samodzielnie obliczyć wysokość emerytury, jaką otrzyma pracownik
Ustalanie prawa i obliczanie wysokości emerytury odbywa się według określonych zasad. Jednak każdy przypadek jest indywidualny, uzależniony od stażu ubezpieczeniowego, wieku i innych elementów, a także okresu, z którego jest przyjmowane wynagrodzenie.
Posługując się ogólnymi zasadami osoba zainteresowana sama może w przybliżeniu wyliczyć wysokość świadczenia. Obliczając samodzielnie wysokość emerytury należy pamiętać o wysokości kwoty bazowej, liczbie miesięcy okresów składkowych i nieskładkowych, które udokumentował wnioskodawca.
(?) Prowadzę kadry w państwowym zakładzie pracy. Przygotowuję wniosek o emeryturę dla pracownika, który ma ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Pracownik dużo zarabia, więc przyjęcie wynagrodzenie z naszej firmy do obliczenia emerytury byłoby najbardziej dla niego korzystne. Jednak u nas pracuje 7 lat, a przedtem miał 5-letnią przerwę w pracy. Czy do ustalenia emerytury może być uwzględnione wynagrodzenie wyłącznie z naszego zakładu pracy i jak ZUS oblicza takie świadczenie?
Pracownik w Państwa zakładzie pracy ma wysokie wynagrodzenie. ZUS może obliczyć z tego okresu podstawę wymiaru, ponieważ okres ten mieści się w 20-leciu poprzedzającym rok zgłoszenia wniosku. Jednak suma wskaźników podstawy wymiaru obliczona z 7 lat zostanie podzielona przez 10. Dopiero tak ustalony wskaźnik należy pomnożyć przez obowiązującą kwotę bazową. W tym przypadku kwota bazowa przyjęta do obliczenia części socjalnej wyniesie 2059,52 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty