07.07.2006 Ubezpieczenia

Jak rozliczać składki za pracownika, z którym dodatkowo zawarto umowę cywilnoprawną

Osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy, do której stosuje się regulacje dotyczące umowy zlecenia, do celów ubezpieczeń społecznych traktuje się jak zleceniobiorcę. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy taka umowa została zawarta między pracownikiem a pracodawcą lub gdy pracownik zawarł ją z innym podmiotem, ale na jej podstawie wykonuje pracę na rzecz pracodawcy.

Przychód z takiej umowy jest wówczas traktowany jak przychód ze stosunku pracy. Ma to znaczący wpływ na sposób ustalania podstawy wymiaru składek oraz wysokość składek na ubezpieczenia tych osób. Dotyczy to również pracy wykonywanej na podstawie umowy o dzieło, która samoistnie nie stanowi podstawy wymiaru składek.
Powierzyliśmy naszemu pracownikowi dodatkową pracę na podstawie umowy zlecenia. Czy powinniśmy zgłosić go do ubezpieczeń z tego tytułu, czy jak pracownika? Nie wpisaliśmy w umowie kwoty, jaką będzie otrzymywał miesięcznie za tę pracę. Czy oznacza to, że z tytułu tej umowy powinniśmy naliczać składki od minimalnego wynagrodzenia?
Nie należy zgłaszać pracownika do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy zlecenia. W podstawie wymiaru składek należy uwzględnić faktyczną wysokość przychodu wypłaconego tej osobie z tytułu pracy na podstawie umowy zlecenia.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne