Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 2025 r., sygn. III OSK 1654/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka Protokolant: asystent sędziego Piotr Rzekiecki po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2025 r. sygn. akt II SA/Wa 1843/24 w sprawie ze skargi B.K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 9 września 2024 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 20 maja 2025 r., II SA/Wa 1843/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi B.K. (dalej: "skarżący") na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z 9 września 2024 r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby, uchylił zaskarżony rozkaz personalny.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
5 października 2021 r. skarżący złożył wniosek o zwolnienie go ze służby w Policji z 5 stycznia 2022 r. oraz skierowanie go do komisji lekarskiej, w celu określenia związku choroby ze służbą.
Rozkazem personalnym z 8 grudnia 2021 r., nr [...], Komendant Wojewódzki Policji w [...] (dalej: "Komendant WP", "organ pierwszej instancji"), działając na podstawie art. 41 ust. 3 i art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145, dalej: "ustawa o Policji"), zwolnił skarżącego ze służby z 31 grudnia 2021 r.
Po rozpatrzeniu odwołania skarżącego, Komendant Główny Policji (dalej: "Komendant GP", "organ drugiej instancji"), rozkazem personalnym z 9 września 2024 r., nr [...], utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu rozkazu organ drugiej instancji, powołując się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 grudnia 2011 r., I OPS 4/11, wskazał, że pisemne zgłoszenie wystąpienia ze służby wywołuje skutki w zakresie prawa materialnego. Policjant ma prawo żądać rozwiązania z nim stosunku służbowego, a organ zobowiązany jest wydać w zakreślonym w ustawie terminie stosowną decyzję o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby. Zdaniem Komendant GP, prawo zgłoszenia wystąpienia ze służby wskazuje na dobrowolny, a nie przymusowy charakter służby. Z tych też względów pisemne zgłoszenie przez funkcjonariusza wystąpienia ze służby jest oświadczeniem woli, do którego ma zastosowanie art. 61 Kodeksu cywilnego (dalej: "k.c.").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
