Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. I FSK 1236/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Izabela Najda – Ossowska, Protokolant Natalia Grzelak, po rozpoznaniu w 15 października 2025 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Po 24/22 w sprawie ze skargi Gminy B. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2021 r., nr 0112-KDIL3.4012.200.2021.3.LS w przedmiocie odmowy wydania interpretacji 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy B. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Po 24/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) i art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. — Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.), dalej "p.p.s.a.", uwzględnił skargę Gminy B. (dalej "gmina" lub "skarżąca") na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "organ") z 10 listopada 2021 r. w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej i uchylił zaskarżone postanowienie wraz z poprzedzającym je postanowieniem organu z 1 października 2021 r. wydanym w pierwszej instancji.
1. Postępowanie przed organami podatkowymi
Jak wynika z uzasadnienia ww. wyroku, we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej gmina wskazała, że jest właścicielem infrastruktury stanowiącej urządzenia i obiekty wodno-kanalizacyjne, które wytworzyła we własnym zakresie lub otrzymała nieodpłatnie. Część tej infrastruktury oddała w odpłatną dzierżawę spółce Ś. sp. z o.o. (dalej "spółka"), która w ramach dzierżawy realizuje zadania własne gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Gmina nie jest udziałowcem spółki. Spółka tytułem dzierżawy płaci gminie roczny czynsz w wysokości 0,3% wartości istniejącej infrastruktury (którą zgodnie z załącznikiem do umowy oszacowano na 9.506.017,39 zł). Należność ta przekazywana jest przez spółkę w równych ratach miesięcznych. Ponadto gmina rozpoczęła realizację nowego zadania inwestycyjnego związanego z rozbudową i modernizacją sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. W związku z realizowanym zadaniem faktury dokumentujące poniesione wydatki na nową infrastrukturę będą wystawiane na gminę. Po zrealizowaniu nowej inwestycji gmina odda ją w dzierżawę do ww. spółki. Nowa infrastruktura nie będzie w przyszłości wykorzystywana przez gminę do wykonywania innych czynności, niż jej wydzierżawianie do spółki. Zwiększenie wartości infrastruktury przekazanej spółce po zrealizowaniu zadania inwestycyjnego spowoduje aktualizację/zwiększenie proporcjonalne czynszu dzierżawnego. Nowa infrastruktura pozostanie własnością gminy. Gmina wskazała także, że obrót z tytułu dzierżawy jest i będzie znaczący dla jej budżetu (dochody z tego tytułu za okres od 1 stycznia do 31 lipca 2021 r. kształtują się na poziomie 14.259 zł i stanowią 0,08% wykonanych dochodów ogółem i 0,22% dochodów własnych).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
