Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 658/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Artur Adamiec (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 906/20 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 stycznia 2020 r. nr BP.502.203.2019.0155.OL14.751 w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Sp. z o.o. w B. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Wyrokiem z dnia 7 grudnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 906/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. z siedzibą w B. (spółka, skarżąca, strona skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD, organ II instancji, organ) z dnia 22 stycznia 2020 r. nr BP.502.203.2019.0155.OL14.751 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, oddalił skargę.
II.
W dniu 26 lipca 2019 r. w miejscowości Drygały został zatrzymany do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki MAN/MAN-STAR TRUCKS o dmc 32 tony i o numerze rejestracyjnym [...]. Na podstawie wyjaśnień kierowcy ustalono, że pojazdem tym w chwili zatrzymania wykonywany był krajowy niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy. Podczas kontroli kierowca okazał dowód rejestracyjny pojazdu i prawo jazdy, nie okazując jednak wypisu z zaświadczenia na potrzeby własne oraz dokumentu przewozowego. W wyniku pomiarów kontrolowanego samochodu ciężarowego, stwierdzono następujące naruszenia: 1) nacisk na drugiej podwójnej osi napędowej 26,4 t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) – przekroczenie dopuszczalnej normy o 7,4 t (przekroczenie o 38,94%), 2) rzeczywista masa całkowita samochodu ciężarowego 41,3 t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) – przekroczenie dopuszczalnej normy o 9,3 t (przekroczenie o 29,06%), 3) podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
