Postanowienie SN z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. II PSK 3/25
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jolanta Frańczak
w sprawie z powództwa A. O.
przeciwko Skarbowi Państwa - Izbie Administracji Skarbowej w Bydgoszczy
o zapłatę,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 16 kwietnia 2025 r.,
skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego w Bydgoszczy
z dnia 3 września 2024 r., sygn. akt VI Pa 77/24,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od powódki na rzecz Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej kwotę 270 (dwieście siedemdziesiąt) złotych wraz z odsetkami z art. 98 § 11 k.p.c. tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 3 września 2024 r. oddalił apelację powódki A. O. od wyroku Sądu Rejonowego w Bydgoszczy z dnia 27 lutego 2024 r. oddalającego powództwo przeciwko Skarbowi Państwa-Izbie Administracji Skarbowej w Bydgoszczy o zapłatę odszkodowania za niezgodne z prawem zwolnienie ze Służby Celno-Skarbowej w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia i zasądził od powódki na rzecz pozwanego kwotę 337,50 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu apelacyjnym z odsetkami w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego za czas po upływie tygodnia od dnia 3 września 2024 r. do dnia zapłaty.
W ocenie Sądu Okręgowego Sąd pierwszej instancji zasadnie uwzględnił podnoszony przez pozwanego zarzut przedawnienia zgłoszonego przez powódkę roszczenia o odszkodowanie za niezgodne z prawem zwolnienie ze Służby Celno-Skarbowej. Powódka została „ucywilnionia” z dniem 31 maja 2017 r., a pozew o odszkodowanie z tego tytułu złożyła w dniu 26 kwietnia 2023 r., czyli blisko 6 lat po przekształceniu jej stosunku służby w stosunek pracy. Zarówno z przepisów uchylonej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1799), jak i z art. 252 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2023 r., poz. 615, dalej jako ustawa o KAS) wynika, że roszczenia z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych funkcjonariuszy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat. Taki sam okres przedawnienia na podstawie art. 291 § 1 k.p. stosuje się do żądania odszkodowania za nieuzasadnione przekształcenie stosunku służby w stosunek pracy. Sąd Okręgowy nie podzielił stanowiska powódki o możliwości skutecznego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przed sądem pracy dopiero po powzięciu przez nią wiadomości o wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16 marca 2023 r., III PSKP 19/22 (LEX nr 3513267), zwracając uwagę, że możliwość odwołania się przez funkcjonariuszy do sądu pracy rozstrzygnął już Naczelny Sąd Administracyjny uchwałą w składzie siedmiu sędziów z dnia 1 lipca 2019 r., I OPS 1/19 (LEX nr 2688160), w której stwierdzono, że przyjęcie propozycji pracy na podstawie art. 165 ust. 7 w związku z art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm., dalej jako ustawa wprowadzająca) nie zamykają zwolnionemu ze służby funkcjonariuszowi dochodzenia, na drodze sądowej, roszczenia ze stosunku służby (w oparciu o art. 277 ustawy o KAS), w tym przywrócenia do służby.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
