Postanowienie NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 933/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Sz. M. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 września 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 2334/24 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi Sz. M. na wezwanie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w przedmiocie wezwanie do uiszczenia opłaty za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, postanowieniem z dnia 30 września 2024 r., odrzucił skargę Sz. M. na wezwanie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 18 grudnia 2023 r., w przedmiocie uiszczenia opłaty za brak spełnienia obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia.
Sąd I instancji wskazał, że wniesiona skarga dotyczyła wezwania skarżącego przez Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny do przesłania kopii polisy, dowodu rejestracyjnego, dokumentów obrazujących nabycie lub zbycie pojazdu, a w przypadku niespełnienia tego obowiązku wezwano do uiszczenia opłaty karnej w wysokości 7.200 zł.
Dokonując oceny skargi Sąd, przywołując przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2500 ze zm., dalej: "ustawa o ubezpieczeniach" lub "u.f.g."), wskazał, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawia tytuł wykonawczy w trybie egzekucji administracyjnej w zakresie egzekucji karnej opłaty pieniężnej w stosunku do podmiotów naruszających obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zdaniem Sądu I instancji, UFG nie wydaje jednak decyzji administracyjnych w sprawie nałożenia opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie jest więc organem administracji publicznej, lecz jedynie instytucją quasi-ubezpieczeniową, wypłacającą świadczenia ubezpieczeniowe, a nieposiadającą statusu zakładu ubezpieczeń.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
