Wyrok SN z dnia 20 maja 2025 r., sygn. II PSKP 11/25
Przepisy ustawy okołobudżetowej na rok 2022 modyfikujące sposób ustalania wynagrodzenia prokuratorów w sposób dyskrecjonalny i oderwany od obiektywnych kryteriów są niezgodne z zasadą demokratycznego państwa prawa z art. 2 Konstytucji RP. W przypadku kolizji między stabilnym ustawowym standardem wynagradzania prokuratorów przewidzianym w ustawie Prawo o prokuraturze a przepisami epizodycznymi ustawy okołobudżetowej, pierwszeństwo należy dać normie korespondującej z wzorcem konstytucyjnym. Stabilna gwarancja wysokości wynagrodzenia prokuratorów, określona w oparciu o przejrzyste kryteria niezależne od arbitralnych decyzji polityków, jest gwarancją systemową wspierającą niezależność i bezstronność prokuratury, a nie indywidualnym przywilejem.
Teza AI
Istota problemu
Główny problem prawny dotyczył kolizji między stabilnym ustawowym standardem wynagradzania prokuratorów przewidzianym w ustawie Prawo o prokuraturze a przepisami epizodycznymi ustawy okołobudżetowej na rok 2022. Konkretnie chodziło o to, czy prokurator w 2022 roku powinien otrzymać wynagrodzenie obliczone zgodnie z art. 123 § 1 ustawy Prawo o prokuraturze (na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z II kwartału 2021 r. - 5.504,52 zł), czy też zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy okołobudżetowej na 2022 r. (na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z II kwartału 2020 r. powiększonego o 26 zł - 5.050,48 zł).
Problem miał wymiar nie tylko jednostkowy, ale przede wszystkim systemowy, dotyczący niezależności prokuratury i stabilności mechanizmów wynagradzania przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości.
Rozstrzygnięcie
Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną i podtrzymał stanowisko sądów meriti, które odmówiły zastosowania przepisów ustawy okołobudżetowej na 2022 rok. Rozstrzygnięcie zostało oparte na następujących argumentach:
Po pierwsze, Sąd wskazał na daleko idące podobieństwa statusu prawnego sędziów i prokuratorów, w tym identyczny mechanizm określania wynagrodzenia. Skoro Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 listopada 2023 r. (K 1/23) uznał analogiczne przepisy ustawy okołobudżetowej na 2023 r. dotyczące sędziów za niezgodne z Konstytucją, to ten sam wzorzec należy odnieść do prokuratorów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
