Postanowienie NSA z dnia 13 czerwca 2025 r., sygn. II OZ 920/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia K. J. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 kwietnia 2025 r. sygn. akt II SA/Łd 194/25 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi K. J. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z dnia 10 lutego 2025 r. nr 26/2025 znak: WOP.7721.267.2024.ATK w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia i przedłożenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego i rozbiórki ganku postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi postanowieniem z 11 kwietnia 2025 r., II SA/Łd 194/25, na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej: p.p.s.a.), odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi K. J. (dalej: skarżący) na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z 10 lutego 2025 r. nr 26/2025 znak: WOP.7721.267.2024.ATK w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia i przedłożenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego i rozbiórki ganku. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że rozstrzygnięcie w przedmiocie wstrzymania wykonania decyzji nie jest uzależnione od zasadności samej skargi, dlatego argumenty dotyczące nieprawidłowości decyzji, w tym też jej niewykonalności, czy wewnętrznej sprzeczności nie mogą stanowić podstawy oceny zasadności wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji w niniejszej sprawie. Sąd I instancji zaznaczył również, że co do zasady rozbiórka obiektu budowlanego, niezależnie od jego wielkości i wartości materialnej, przed zakończeniem sprawy sądowoadministracyjnej ze swej istoty wiąże się z potencjalnym niebezpieczeństwem wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Trwałe skutki wykonania decyzji administracyjnych są w istocie nieuniknione. Jednak każdy przypadek rozbiórki należy rozpatrywać indywidualnie, odnosząc go do realiów konkretnej sprawy (por. postanowienie NSA z 11 stycznia 2024 r., II OSK 2621/23). W rozpatrywanej sprawie nakaz rozbiórki dotyczy jedynie części budynku mieszkalnego (jak wskazuje organ – zrealizowanego w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji Wójta Gminy Białaczów z 12 listopada 1992 r.), tj. ganku o wym. 1,90 m x 2,74 m. Wbrew twierdzeniom skarżącego wspomniany ganek nie stanowi jedynego wejścia do budynku. Jak bowiem wynika z akt sprawy w parterze ściany południowej wspomnianego budynku mieszkalnego jest usytuowany otwór drzwiowy o wym. 0,97 m x 2.05 m. Oczywiście rozbiórka ganku pociągnie ze sobą określone koszty, ale z treści wniosku nie wynika, aby miała ona doprowadzić do powstania znacznej szkody po stronie zobowiązanego. Sąd I instancji stwierdził, że skarżący nie podjął nawet próby określenia kosztów finansowych, które będzie zobowiązany ponieść w przypadku rozbiórki ganku. Rozbiórka w niniejszej sprawie będzie wiązała się z demontażem ganku, usunięciem stolarki drzwiowej i zamurowaniem otworu drzwiowego, usytuowanego we wschodniej ścianie budynku i poniesieniem określonych związanych z tym zazwyczaj kosztów. Jest to jednak normalny skutek wykonania tego rodzaju decyzji (por. postanowienie NSA z 10 stycznia 2024 r., II OSK 2621/23). Sąd I instancji stwierdził zatem, że skarżący w złożonym wniosku nie wykazał w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, że w sprawie zachodzi realna możliwość zaistnienia niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Skarżący we wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji nie powołał jakichkolwiek faktów i dowodów, które mogłyby stanowić podstawę do uwzględnienia wniosku. Przytoczone we wniosku okoliczności, mimo że świadczą o niewątpliwych niedogodnościach powstałych w wypadku rozbiórki ganku, nie mogą jednak stanowić podstawy dla wstrzymania wykonania decyzji objętej skargą w świetle przesłanek przytoczonego art. 61 § 3 p.p.s.a. Sąd podejmując rozstrzygnięcie co do zasadności wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji nie może opierać się na ogólnikowych stwierdzeniach, które nie zostały poparte żadnym materiałem dowodowym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
