Wyrok NSA z dnia 15 kwietnia 2025 r., sygn. III OSK 5216/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J.Z., K.W. i Stowarzyszenia [...] z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 października 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 1671/19 w sprawie ze skargi J.Z., K.W. i Stowarzyszenia [...] z siedzibą w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Płocku z dnia 17 kwietnia 2019 r. nr KO – 138/4105/10/19 w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA w Warszawie", "Sąd I instancji") wyrokiem z dnia 26 października 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1671/19, oddalił skargę J.Z., K.W. i Stowarzyszenia [...] z siedzibą w S. (dalej: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Płocku (dalej "SKO", "Kolegium" lub "organ odwoławczy") z dnia 17 kwietnia 2019 r., nr KO-138/4105/10/19, w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia.
Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Wójt Gminy Rościszewo (dalej "Wójt"), po rozpoznaniu wniosku M.D. (dalej "inwestor"), decyzją z dnia 27 grudnia 2018 r., nr RRGKB.6226.1.2018, odmówił ustalenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie wolnostojącego budynku inwentarskiego – kurnika o powierzchni około 1920 m², w którym prowadzony będzie ściółkowy chów kurcząt brojlerów o liczbie stanowisk max. 35000 sztuk w jednym cyklu produkcyjnym z ubiórką w wysokości 30% w piątym tygodniu każdego cyklu chowu wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Wielkość chowu w kurniku w jednym cyklu to 140 DJP, a powierzchnia działki inwestycyjnej nr ewid. [...] wynosi 3,1554 ha. W uzasadnieniu orzeczenia organ wskazał, że przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Jednocześnie zaznaczył, iż dokonał weryfikacji raportu stwierdzającego, że projektowane przedsięwzięcie jest zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego, nie powoduje w swych rozwiązaniach projektowych zagrożeń dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi. Nadto zaznaczono, że przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń standardów imisyjnych emitowanych substancji w powietrzu atmosferycznym (wartość odniesienia) poza jego terenem. Jednakże, w ocenie Wójta, brak sprecyzowanych kryteriów dotyczących stopnia ogólnej uciążliwości zapachowej instalacji nie może uzasadnić odstąpienia w raporcie od jednoznacznej oceny tej uciążliwości. Organ pierwszej instancji zauważył również, że materiał dowodowy sprawy potwierdza, iż gospodarowanie odpadami powstałymi w planowanej inwestycji może powodować uciążliwość w postaci nieprzyjemnego zapachu. Wobec tego, kierując się zasadą przezorności, stanowiącą zasadę prawa unijnego Wójt uznał, że nawet brak regulacji dotyczących oddziaływania odorowego uprawnia do przyjęcia interpretacji na korzyść środowiska i tym samym upoważnia organ do wydania decyzji odmownej. Jednocześnie organ pierwszej instancji powołał się na negatywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sierpcu, podkreślając, że inwestor nie jest w stanie zagospodarować obornika we własnym zakresie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
