Wyrok NSA z dnia 5 marca 2025 r., sygn. II OSK 579/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stankowski sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 marca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 24 października 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 505/23 w sprawie ze skargi W. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 28 grudnia 2022 r. nr SKO.401.ZP.3571.353.2022 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 24 października 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 505/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (dalej: "WSA w Rzeszowie") oddalił skargę W. W. (dalej: "skarżący", "skarżący kasacyjnie") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej: "Kolegium", "SKO") z 28 grudnia 2022 r. nr SKO.401.ZP.3571.353.2022. Decyzją tą Kolegium utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] (dalej: "Prezydent", "organ pierwszej instancji") z 17 listopada 2022 r. nr 92/2022, którą ustalono na wniosek T. Z. (dalej: "inwestor") warunki zabudowy dla inwestycji pod nazwą: "Budowa budynku usługowo-handlowego (usługi nieuciążliwe: biura, kawiarnie) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną" na terenie działek nr:[...], położonych w [...].
2. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył skarżący zaskarżając go w całości, zarzucając:
1) naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik przedmiotowej sprawy, a w szczególności:
- w pierwszej kolejności § 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. nr 164 poz. 1588 ze zm.; dalej: "rozporządzenie WZ") poprzez wyznaczenie wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej z tolerancją +- 20% mimo, iż przepisy rozporządzenia WZ określenie parametrów budynku z tolerancją przewidują wyłącznie dla szerokości elewacji frontowej budynku, a tym samym ustalenie w/w parametru niezgodnie z przepisami prawa. Zaznaczono, iż uzasadnienie zaskarżonego wyroku w całości pomija kwestię zastosowania tolerancji wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej w wymiarze +- 20% i wskazuje wbrew treści zaskarżonej decyzji, iż została ona ustalona wyłącznie w wymiarze 5,95 m, a nie do 7,14 m. Wskazano, iż dla skarżącego w/w parametr warunków zabudowy jest najbardziej istotny albowiem wpływa na zacienienie działki i całkowicie jest oderwany od istniejącego ładu przestrzennego. Zdaniem skarżącego sąd w tym zakresie popada sam w sprzeczność wskazując, iż wysokość górnej krawędzi budynku została ustalona na 5,95 m, gdy z decyzji o warunkach zabudowy wynika, iż ten parametr został sprzecznie z istniejącymi przepisami ustalony z tolerancją. Sąd także nie poddał analizie faktu, iż w rzeczywistości projekt budynku już istnieje i sama tolerancja została już dostosowana do wyższego budynku niż 5,95 m i parametr ten został ustalony nie pod kątem ładu przestrzennego, a dostosowany do już istniejącego projektu. Podkreślono, iż przepis § 7 rozporządzenia WZ nie przewiduje tak jak to wynika z § 6 cyt. rozporządzenia zastosowania tolerancji, a sama zaś tolerancja na poziomie 20% w istotny sposób wpływa na dowolność w kreowaniu ładu przestrzennego przez inwestora;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
