Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.162.2025.2.MZ
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 marca 2025 r. (wpływ 21 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również: „Podatnik) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której wskazał jako główny kod PKD według nomenklatury PKD z 2025 jako 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Wnioskodawca swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami (w tym ewentualnie przedsiębiorcami zagranicznymi) - dalej jako „Zleceniodawca” lub „Zamawiający”. Wnioskodawca nie jest powiązany z Zleceniodawcą.
Wnioskodawca świadczy usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie (aktualnie w zamówieniu do tej umowy). W praktyce usług świadczonych dla Zleceniodawcy obejmuje usługi nadzorowania i zarządzania projektami informatycznymi, które obejmują:
- nadzór nad zatrudnionymi w projekcie zespołami ekspertów,
- analizę wymagań,
- czynności związane z prowadzeniem administracji zleceń, usług, projektów,
- aktywny udział w spotkaniach projektowych oraz
- przygotowanie wymaganej umową i zleceniem dokumentacji
Ujmując to bardziej praktycznie i konkretnie, główną rolą Wnioskodawcy jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu IT realizowanego w imieniu klienta. Szczegółowy opis wykonywanych czynności został zawarty powyżej i obejmuje on bezpośrednio usługi zarządzanie projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Do obowiązków Wnioskodawcy nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska programistycznego (systemów, programów, aplikacji) ani programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0 jako „ Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015), ponieważ klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 31.01.2025 r. otrzymanym przez Wnioskodawcę z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS). Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie/zamówieniu - jest to wynagrodzenie ustalane o stawkę godzinową należną za czas świadczenia usług. Może się także zdarzyć tak, że faktura obejmuje inne pozycje, ale nie ma to związku z zadanym pytaniem. Zakresem niniejszego wniosku objęte są usługi świadczone przez Podatnika w 2025 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też Wnioskodawca opisuje zarówno stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe, wnosząc także o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Swoje przychody Wnioskodawca świadczy z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym). Wnioskodawca zaznacza, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie Podatnik jest świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony. Wnioskodawca wznowił działalność gospodarczą, zgodnie z wpisem do CEIDG 3 października 2022 r. Ryczałt jako formę opodatkowania swojej działalności wybrał już w roku 2023, wtedy też skutecznie i w terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za rok 2025 nie składał już kolejnego oświadczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
