Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2025 r., sygn. I OSK 818/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Piotr Przybysz sędzia del. WSA Joanna Skiba Protokolant: starszy asystent sędziego Marek Szwed-Lipiński po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 15 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Sz 855/22 w sprawie ze skargi A.D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 5 sierpnia 2022 r. nr SKO.4111.1647.2022 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W SZCZECINIE WYROKIEM Z 15 GRUDNIA 2022 R. ODDALIŁ SKARGĘ A.D-A. NA DECYZJĘ SAMORZĄDOWEGO KOLEGIUM ODWOŁAWCZEGO W KOSZALINIE Z 5 SIERPNIA 2022 R. W PRZEDMIOCIE ŚWIADCZENIA PIELĘGNACYJNEGO.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła skarżąca. Zaskarżyła to rozstrzygnięcie w całości, wniosła o jego uchylenie i przekazanie sprawy Sądowi pierwszej instancji celem ponownego rozpoznania oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.
Zaskarżonemu rozstrzygnięciu zarzuciła naruszenie:
1) art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, dalej: p.p.s.a., w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 615, z późn. zm.), dalej: u.ś.r., przejawiające się w tym, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyniku wadliwej kontroli legalności działalności administracji publicznej oddalił skargę na decyzję Kolegium, pomimo że została ona wydana z naruszeniem art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1a u.ś.r., w sytuacji, gdy prawidłowa wykładnia prawa materialnego, prawidłowo ustalony stan faktyczny i subsumpcja prawa prowadziłyby do wniosku, że na skarżącej ciąży obowiązek alimentacyjny wobec jej podopiecznej w drugiej kolejności, gdyż osoby z pierwszej grupy nie są w stanie uczynić zadość swemu obowiązkowi alimentacyjnemu wobec niepełnosprawnej, a uzyskanie od nich środków na utrzymanie niepełnosprawnej jest niemożliwe oraz połączone z nadmiernymi trudnościami, a zatem skarżąca, która faktycznie sprawuje opiekę nad niepełnosprawną, spełnia warunki do nabycia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
