Brak obowiązku pełnego finansowania szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 97/24
Dotowanie szkół niepublicznych nie podlega tym samym zasadom jak dotowanie szkół publicznych, a Konstytucja nie nakłada obowiązku zapewnienia im pełnego finansowania ze środków publicznych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Piotr Pietrasz po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlk. z dnia 5 października 2023 r. sygn. akt II SA/Go 392/23 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w L. na czynność Zarządu Powiatu Żagańskiego w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 5 października 2023 r., sygn. akt II SA/Go 392/23 oddalił skargę C. Sp. z o.o. z siedzibą w L. (dalej "skarżąca", "spółka") na czynność Zarządu Powiatu Żagańskiego w przedmiocie błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Zarząd Powiatu Żagańskiego pismem nr [...] z dnia [...] kwietnia 2023 r. (data doręczenia - 5 maja 2023 r.) ustalił wysokość należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji przysługującej na słuchaczy L. w Z. w 2023 r.,
Następnie skarżąca zaskarżyła tę czynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, który wyrokiem z dnia 5 października 2023 r., sygn. akt II SA/Go 392/23 ją oddalił. Sąd I instancji podkreślił, że zgodnie z art. 26 ust. 2 u.f.z.o., niepubliczne szkoły, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty, dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego. Warunki i sposób przekazania dotacji wynika z regulacji zawartych w art. 33 i 34 u.f.z.o. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2023 r. określony został w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2820). Z niekwestionowanego przez strony stanu faktycznego wynika, że w styczniu 2023 r. organ dotujący dokonał zaktualizowania stawki dotacji na ucznia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i ustalił, że do czasu aktualizacji kwoty dotacji, miesięczna kwota na ucznia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych wynosi 2,91 zł. Podkreślił, że skarżąca nie kwestionuje samej metody dokonanych obliczeń i jej wyniku. Utrzymuje natomiast, że ustalenie bieżącej stawki dotacji na poziomie poniżej 3 złotych (kiedy w 2022 r. miesięczna dotacja na jednego słuchacza niepublicznego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych kształcącego się w systemie zaocznym kształtowała się na poziomie około 60 zł miesięcznie) stanowi jedynie pozorne dotowanie bieżącej działalności szkół niepublicznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
