Zasada jawności informacji publicznej a odmowa udostępnienia dokumentów - Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2792/24
Odmowa udostępnienia informacji publicznej musi być szczegółowo uzasadniona i oparta na precyzyjnej wykładni prawa, uwzględniającej rozróżnienie dokumentów wytworzonych przez instytucje unijne i krajowe.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Ewa Kwiecińska sędzia del. WSA Mariusz Kotulski protokolant asystent sędziego Przemysław Iżycki po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lipca 2024 r. sygn. akt VIII SA/Wa 403/24 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 17 czerwca 2020 r. nr 8/2020 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 lipca 2024 r. sygn. akt VIII SA/Wa 403/24 wydanym po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. K. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z 17 czerwca 2020 r. nr 8/2020 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i lit. c) oraz art. 200, art. 205 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329) dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję (pkt 1) oraz zasądził od Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rzecz skarżącego kwotę 697 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt 2).
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją organ odmówił udostępnienia informacji publicznej dotyczącej udostępnienia całości dokumentacji audytu Komisji Europejskiej zrealizowanego przez audytorów Komisji Europejskiej, przeprowadzonego na mocy art. 52 rozporządzenia Parlamentu i Rady EU nr 1306/2013 w dniach: 19 września 2016 r. - 23 września 2016 r., w zakresie kontroli wydatkowania środków finansowych z budżetu UE (Fundusz EFRG) w latach 2014-2016 (znak sprawy FV/2016/005PL). Sąd podkreślił, że ponownie rozpatruje sprawę, która była uprzednio przedmiotem wyrokowania Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA wyrokiem z 18 kwietnia 2024 r. sygn. akt III OSK 4241/21 przesądził, że żądane przez wnioskodawcę dokumenty stanowią informację publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429, dalej: u.d.i.p.), niemniej żądanie zawarte we wniosku dotyczyło zarówno dokumentów Komisji Europejskiej, jak i dokumentów wytworzonych przez organy krajowe. W takiej sytuacji organ, w odniesieniu do dokumentu pochodzącego od instytucji unijnej, jest zobowiązany do stosowania przepisów rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu, Rady i Komisji (Dz.U.UE.L.2001.145.43, dalej: rozporządzenie nr 1049/2001). Jeśli organ uznał, że żądany dokument nie podlega ujawnieniu, uprawniony był do wydania decyzji o odmowie udostępnienia żądanej informacji, stosując przepisy proceduralne z u.d.i.p., z uwzględnieniem regulacji materialnoprawnych rozporządzenia nr 1049/2001.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
