Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    18.02.2025

    Uchwalenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 5456/21

    Uchwała regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków musi spełniać szczegółowe wymogi ustawowe, w tym określać minimalny poziom usług oraz warunki i tryb zawierania umów, aby była prawnie skuteczna.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Protokolant: asystent sędziego Antoni Cypryjański po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miasta Bydgoszczy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2020 r. sygn. akt II SA/Bd 606/20 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego Bydgoszcz – Południe na uchwałę Nr VII/93/19 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta Bydgoszczy oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej "WSA w Bydgoszczy" lub "Sąd I instancji") wyrokiem z dnia 2 listopada 2020 r., sygn. akt II SA/Bd 606/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Bydgoszcz – Południe (dalej "Prokurator" lub "skarżący") na uchwałę Rady Miasta Bydgoszczy (dalej "organ") z dnia 27 lutego 2019 r. nr VII/93/19 w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków – stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

    Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

    W dniu 27 lutego 2019 r. Rada Miasta Bydgoszczy podjęła uchwałę nr VII/93/19 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta Bydgoszczy (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Z 2019 r., poz. 1405, dalej powoływana również jako "Regulamin"). Uchwałę tę zaskarżył do WSA w Bydgoszczy Prokurator, zarzucając jej rażące naruszenie prawa, tj. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w związku z następującymi przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1437, dalej "u.z.z.w."): 1) art. 19 ust. 5 pkt 1 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji ustawowej w ten sposób, że w § 3 pkt 2 Regulaminu zawarto zobowiązanie przedsiębiorstwa do dostarczania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, nie wskazując jednak szczegółowych parametrów jakościowych dostarczanej wody, a jedynie odsyłając w tej kwestii do wydanego na podstawie art. 13 tej ustawy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia; 2) art. 19 ust. 5 pkt 1 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji w ten sposób, że w § 9 pkt 3 Regulaminu w sposób ogólny i nieprecyzyjny stwierdzono, że odbiorca ma prawo uczestniczyć przy kontrolach przeprowadzanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, nie precyzując, że chodzi tu o kontrole przeprowadzane w związku z korzystaniem przez niego z usług przedsiębiorstwa w ramach zawartej umowy; 3) art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji ustawowej w ten sposób, że w Dziale V Regulaminu, zatytułowanym "Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług", nie wskazano de facto warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług, poprzestając na przedstawieniu wymogu formy pisemnej, zaś ustalenie i opublikowanie szczegółowych warunków powierzono przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu; 4) art. 19 ust. 5 pkt 4 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji ustawowej w ten sposób, że w § 22 Regulaminu nie określono warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przenosząc ten obowiązek na przedsiębiorstwo wodnokanalizacyjne; 5) art. 19 ust. 5 pkt 4 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji ustawowej w ten sposób, że w Dziale IX Regulaminu, zatytułowanym "Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych" nie określono ani jednego warunku technicznego; 6) art. 19 ust. 5 pkt 4 i 5 w zw. z art. 15. ust. 4 u.z.z.w., poprzez niewypełnienie zawartej tam delegacji w ten sposób, że w § 27 Regulaminu w sposób ogólny i nieprecyzyjny stwierdzono, że warunkiem przystąpienia do wykonania przyłącza zgodnie z określonymi warunkami technicznymi jest wcześniejsze uzgodnienie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokumentacji technicznej przedłożonej przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci oraz uzyskanie wszystkich uzgodnień i decyzji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa bez wskazania, jaka dokładnie dokumentacja jest wymagana, podczas gdy zgodnie z treścią art. 15 ust. 4. u.z.z.w. przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w Regulaminie oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług; 7) art. 19 ust. 5 pkt 8 w zw. z art. 8 ust. 1 u.z.z.w., poprzez przekroczenie zawartej tam delegacji ustawowej w ten sposób, że w § 12 Regulaminu nałożono na przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obowiązek powiadomienia odbiorcy o wstrzymaniu dostawy wody w przypadkach innych niż przewidziane w art. 8 ust. 1 u.z.z.w., a tym samym przyjęto, że wstrzymanie dostaw wody w takich przypadkach może nastąpić, podczas gdy zawarty w tym przepisie ustawy katalog przesłanek uprawniających przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do odcięcia dostawy jest katalogiem zamkniętym. Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości. W odpowiedzi na skargę wniósł o jej oddalenie.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – październik 2025 r.
    • Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym – na podstawie objaśnień MF
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    14.05.2025
    Stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej z uwagi na istotne naruszenia w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków - Wyrok NSA z dnia 14 maja 2025 r., sygn. III OSK 441/22
    Czytaj więcej
    18.02.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Gminy Wiązownica - Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 6989/21
    Czytaj więcej
    18.02.2025
    Uchwała w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 6981/21
    Czytaj więcej
    20.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. III OSK 4591/21
    Czytaj więcej
    20.09.2023
    Nieważność regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - Wyrok NSA z dnia 20 września 2023 r., sygn. III OSK 2576/21
    Czytaj więcej
    27.06.2023
    Uchwała w sprawie cen za odprowadzenie wód opadowych jako akt prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 253/22
    Czytaj więcej
    18.05.2016 Obrót gospodarczy
    Ważność uchwały zależna od definicji ścieków - Wyrok NSA z dnia 18 maja 2016 r., sygn. II GSK 1157/16
    Czytaj więcej
    20.01.2015
    Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. II OSK 1470/13
    Czytaj więcej
    26.03.2014
    Wyrok NSA z dnia 26 marca 2014 r., sygn. II OSK 2612/12
    Czytaj więcej
    10.09.2013
    Nieprawidłowe zatwierdzenie taryf przez Radę Gminy - Wyrok NSA z dnia 10 września 2013 r., sygn. II OSK 1144/13
    Czytaj więcej
    10.11.2011
    Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. II OSK 1658/11
    Czytaj więcej
    02.06.2004
    Obowiązek gminy do samodzielnego uchwalania regulaminu dostarczania wody - Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2004 r., sygn. OSK 312/04
    Czytaj więcej
    14.11.2003
    Zakaz ustanawiania norm w formie załącznika do uchwały - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2003 r., sygn. II SA/Wr 1389/03
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.