Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.20.2025.1.PRM
Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług transportu pasażerskiego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług transportu pasażerskiego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech, gdzie prowadzi działalność w zakresie m.in. wykonywania regularnych pasażerskich przewozów autobusowych na terenie Niemiec (w tym ich organizacji), w okręgu (…). Spółka planuje przejąć od 1 stycznia 2025 r. obsługę międzynarodowej linii z niemieckiego A do polskiego B; jeden przystanek autobusowy (początkowy lub końcowy w zależności od kierunku jazdy) będzie znajdował się na terenie Polski. Obecnie linia ta obsługiwana jest przez innego niemieckiego przewoźnika (do końca 2024 r.).
Wnioskodawca zwraca uwagę, że z tytułu obsługi linii nie będzie osiągać zysku. Działalność Spółki w tym zakresie ma charakter służby publicznej, chodzi tu o zapewnienie mieszkańcom niemieckiego A i polskiego B połączenia komunikacyjnego, a tym samym umożliwienie rozwoju strefy przygranicznej i budowanie relacji polsko-niemieckich. A i B to de facto jedno miasto (tj. jeden ciąg zabudowy), granica polsko-niemiecka przebiega na moście w centrum miasta, stąd dla mieszkańców istotna jest możliwość przemieszczenia się z polskiej do niemieckiej części miasta i na odwrót. Koszty obsługi linii ponosić będzie niemiecka wspólnota samorządowa.
Przejazd powyższą linią autobusową będzie możliwy na podstawie biletów sprzedawanych przez Wnioskodawcę (prawdopodobnie obsługą sprzedaży biletów będzie zajmowała się powiązana z Wnioskodawcą spółka z Niemiec, która będzie sprzedawała bilety w imieniu Wnioskodawcy) albo przez innych przewoźników, którzy podobnie jak Spółka są członkami związku transportowego X (dalej: „X”). Zgodnie z porozumieniem pomiędzy członkami X, pasażer nabywający bilet od jednego z nich jest uprawniony do przejazdu liniami obsługiwanymi przez pozostałych członków X. Oznacza to, że Spółka może przewozić pasażera (w tym również wspomnianą planowaną linią autobusową łączącą Polskę z Niemcami) na podstawie biletu, nabytego przez tego pasażera od Wnioskodawcy lub od innego członka X. Analogicznie, nabyty od Spółki bilet może posłużyć pasażerowi do odbycia podróży linią obsługiwaną przez innego członka X. Niezależnie od tego, od którego z członków X pasażer nabył bilet, do zawarcia umowy przewozu dochodzi zawsze pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem, z którego usług korzysta pasażer.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
