Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606713)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35846)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.02.2025

    Znaczenie pojęcia kapitalnego remontu w uchwałach samorządowych - Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2025 r., sygn. III OSK 1557/23

    Brak definicji legalnej dla zwrotu 'budynek po kapitalnym remoncie' w uchwale nie stanowi istotnego naruszenia prawa, jeśli pojęcie to posiada wystarczająco jasne znaczenie w języku prawniczym i potocznym.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 marca 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 47/23 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Nr XXXI/652/2021 Rady Miasta Gliwice z dnia 18 listopada 2021 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta Gliwice na lata 2021-2025 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz Miasta Gliwice kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 9 marca 2021 r., sygn. akt III SA/Gl 47/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej "WSA w Gliwicach" lub "Sąd I instancji"), oddalił skargę Wojewody Śląskiego na uchwałę Nr XXXI/652/2021 Rady Miasta Gliwice z dnia 18 listopada 2021 r. w przedmiocie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta Gliwice na lata 2021-2025.

    Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

    Pismem z dnia 19 grudnia 2022 r. Wojewoda Śląski (dalej "organ nadzoru") wniósł skargę na uchwałę Nr XXXl/652/2021 Rady Miasta Gliwice z dnia 18 listopada 2021 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta Gliwice na lata 2021-2025 w części określonej w § 7 ust. 4 załącznika do uchwały tabela wiersz 14 (lp. 4, Czynnik powodujący podwyższenie stawki bazowej czynszu) w zakresie sformułowania "lub w budynku po kapitalnym remoncie". Zaskarżonej uchwale organ nadzoru zarzucił naruszenie art. 21 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 611 ze zm., dalej "u.o.p.l.") oraz art. 2 Konstytucji RP. W uzasadnieniu skargi podkreślił, że Rada Miasta Gliwice nie zdefiniowała w załączniku do uchwały (programie mieszkaniowym) pojęcia "kapitalnego remontu", wobec czego nie można precyzyjnie wywieść, które lokale zostaną objęte podwyższeniem stawki bazowej czynszu. Zdaniem organu nadzoru taka regulacja załącznika do uchwały powoduje, że inny organ (podmiot) niż Rada Miasta Gliwice, w drodze innego aktu niż uchwała będzie mógł swobodnie ocenić, czy lokal jest "po kapitalnym remoncie" i czy będzie objęty stawką czynszu podwyższoną o 50%. Jest to sprzeczne z art. 21 ust. 2 pkt 4 u.o.p.l. Z treści tego przepisu wyraźnie wynika, iż wyłącznie organ stanowiący miasta jest upoważniony do ustalenia warunków obniżania czynszu. Inny organ (podmiot) niż Rada Miasta Gliwice nie jest kompetentny swobodnie oceniać, czy konkretny lokal kwalifikuje się do lokali "po kapitalnym remoncie", a w konsekwencji czy podlega podwyższonej stawce czynszu o 50%. Organ nadzoru wskazał ponadto, iż przy takiej konstrukcji załącznika do uchwały adresat aktu normatywnego nie jest w stanie samodzielnie w sposób precyzyjny ustalić, czy dany lokal podlega podwyższonej stawce czynszu o 50%. Zaskarżona uchwała ma bowiem walor aktu powszechnie obowiązującego w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a więc powinna w sposób precyzyjny i kompleksowy realizować delegację ustawową, a regulacje w niej zawarte powinny być jasne, czytelne i przejrzyste. Ponieważ takie nie były, organ nadzoru wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części określonej w § 7 ust. 4 – tabela – wiersz 1a (lp. 4, Czynnik powodujący podwyższenie stawki bazowej czynszu) w zakresie sformułowania "lub w budynku po kapitalnym remoncie" załącznika do uchwały.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT od sprzedaży działki zabudowanej domkiem letniskowym wybudowanym przez użytkownika wieczystego – Dyrektor KIS zmienił interpretację
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Odmowa zawarcia przez ZUS układu ratalnego powinna mieć formę decyzji administracyjnej – najnowsza uchwała SN
    • Wsparcie dla oszczędzających na cele mieszkaniowe
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III OSK 2064/24
    Czytaj więcej
    06.12.2024
    Ochrona wartości użytkowej lokali a czynnik wyrównawczy - Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2028/24
    Czytaj więcej
    06.09.2017
    Wyrok NSA z dnia 6 września 2017 r., sygn. I OSK 342/17
    Czytaj więcej
    19.05.2015
    Wyrok NSA z dnia 19 maja 2015 r., sygn. I OSK 255/15
    Czytaj więcej
    09.01.2013
    Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. I OSK 984/12
    Czytaj więcej
    10.06.2011
    Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2011 r., sygn. I OSK 526/11
    Czytaj więcej
    25.06.2010
    Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2010 r., sygn. I OSK 410/10
    Czytaj więcej
    28.01.2010
    Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., sygn. I OSK 1467/09
    Czytaj więcej
    17.09.2008
    Postanowienie NSA z dnia 17 września 2008 r., sygn. I OSK 53/08
    Czytaj więcej
    20.03.2002 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 20 marca 2002 r., sygn. II SA/Wr 177/02
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.