Odmowa odliczenia alimentów z funduszu alimentacyjnego od dochodu przy ustalaniu prawa do zasiłku rodzinnego - Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. I OSK 258/21
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego wlicza się do dochodu rodziny przy ustalaniu prawa do świadczeń rodzinnych, a komornicze zwroty tych świadczeń nie pomniejszają tego dochodu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski (spr.) sędzia del. WSA Anna Wesołowska po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 11 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 449/20 w sprawie ze skargi T.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu z dnia 6 lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 449/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę T.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu z dnia 6 lutego 2020 r. nr SKO 4111.7.2020 w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego.
Wyrok ów zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z 22 "października" [winno być "listopada" - uw. NSA] 2019 r. T.W. (dalej wnioskodawca bądź skarżący) zwrócił się do Burmistrza Miasta Lubaczowa o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatku z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego na syna M.W. (urodzonego 5 września 2003 r.).
Decyzją z 19 grudnia 2019 r. nr "SR.522.308.2018/2019" [winno być "SR.522.308.2019/2020" - uw. NSA] (dalej decyzja z 19 grudnia 2019 r.), na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej kpa) i art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2220 ze zm., dalej uśr), Burmistrz Miasta Lubaczowa (dalej Burmistrz) odmówił T.W. przyznania prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do tego zasiłku. Wskazał, że rodzina wnioskodawcy składa się z 5 osób; toczy się postępowanie rozwodowe wnioskodawcy z żoną B.W.. Oboje małżonkowie mieszkają oddzielnie i podzielili opiekę na dziećmi M.W. zamieszkuje z wnioskodawcą, a dzieci S.W. i J.W. z B.W.. Na dochód rodziny w roku 2018 składał się dochód z pracy wnioskodawcy w wysokości 33.997,36 zł; dochód z gospodarstwa rolnego w wysokości 5.491,90 zł; dochód niepodlegający opodatkowaniu - stypendium socjalne pobierane przez B.W. z GOPS w Lubaczowie na córkę S. w kwocie 1.325 zł; zasiłek chorobowy B.W. z KRUS 390 zł; świadczenie z funduszu alimentacyjnego 11.635,71 zł (pobierane przez B.W.); łącznie w 2018 r. dało to kwotę 52.839,97 zł (tj. 880,67 zł miesięcznie na członka rodziny).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
