Związek rezygnacji z pracy z opieką nad niepełnosprawnym mężem - Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2024 r., sygn. I OSK 451/23
Opieka nad osobą niepełnosprawną, legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, musi być sprawowana zgodnie ze wskazaniami wynikającymi z tego orzeczenia, a jej realizacja w wymiarze stałym i długoterminowym stanowi przesłankę przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, niezależnie od wcześniejszej sytuacji zawodowej wnioskodawcy.
Dnia 12 lipca 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Iwona Bogucka sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 13 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Gd 534/22 w sprawie ze skargi I. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 13 maja 2022 r., nr SKO Gd/47/22 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 13 grudnia 2022 r., po rozpoznaniu sprawy ze skargi I. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 13 maja 2022 r., nr SKO Gd/47/22 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego - 1. uchylił zaskarżoną decyzję, 2. zasądził od organu na rzecz skarżącej kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne.
Wnioskiem z 20 października 2021 r. I. K. wystąpiła do Burmistrza M. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawnym mężem W. K.
Decyzją z 8 grudnia 2021 r. Burmistrz, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.) - dalej: "u.ś.r.", odmówił wnioskowanego świadczenia. Organ pierwszej instancji stanął na stanowisku, że nie istnieje związek przyczynowy pomiędzy niepodejmowaniem przez stronę zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej a koniecznością zapewnienia niepełnosprawnemu małżonkowi stałej opieki (niespełnienie przesłanki z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.ś.r.). Burmistrz wskazał, że na rozstrzygnięciu niniejszej sprawy zaważył również fakt, iż niepełnosprawność W. K. powstała po ukończeniu przez niego 25. roku życia (art. 17 ust. 1b u.ś.r.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
