Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. II OSK 44/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Marta Berska po rozpoznaniu w dniu 23 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 września 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 712/21 w sprawie ze skargi B. C. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2021 r. nr DOiR-I-6270-25/2021/AF w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 3 września 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 712/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA w Warszawie") oddalił skargę B. C. (dalej: "skarżący", "skarżący kasacyjnie") na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister") z 31 marca 2021 r., nr DOiR-I-6270-25/2021/AF. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego (dalej: "Wojewoda") z 22 grudnia 2020 r., nr WSC-I.6122.5075.2020, którą odmówiono skarżącemu potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
2. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył B. C. zaskarżając go w całości.
Na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. zaskarżonemu wyrokowi zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj.:
- art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego (Dz.U. Nr 7, poz. 44 ze zm.; dalej: "ustawa o obywatelstwie z 1920 r.") poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że "wstąpienie do służby wojskowej" obejmuje również zaliczenie ojca skarżącego z mocy prawa do służby w siłach rezerwowych państwa obcego, mimo braku formalnej rejestracji w takich służbach, podczas gdy "wstąpienie" oznacza działanie, a więc powinno co najmniej obejmować świadomy zamiar wstąpienia do takiej służby,
- art. 11 pkt 2 ustawy o obywatelstwie z 1920 r., poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wstąpienie do służby wojskowej w państwie obcym powodowałoby utratę obywatelstwa polskiego przez ojca skarżącego, w sytuacji gdy zgodnie z dalszą częścią przepisu art. 11 tej ustawy osoby obowiązane do czynnej służby wojskowej, mogły nabyć obywatelstwo obce, po uzyskaniu zwolnienia od powszechnego obowiązku wojskowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast w przypadku jego nieuzyskania wobec Państwa Polskiego nie przestawały być uważane za obywateli polskich, co za tym idzie ojciec skarżącego jako podlegający obowiązkowi wojskowemu na terytorium Polski, z uwagi na brak ww. zwolnienia, mimo uzyskania obywatelstwa izraelskiego, w dalszym ciągu posiadał obywatelstwo polskie, a więc nawet przy założeniu wstąpienia do służby wojskowej w państwie obcym nie mógł utracić obywatelstwa polskiego,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
